De online marketeer als eigenaar van een webshop

De online marketeer als eigenaar van een webshop

Technologie

Al eerder schreef ik over webshops en online aankopen. In dit laatste deel ga ik in op een verschijnsel waarmee je misschien niet bekend bent. Dat is het beheer van een webshop door een online marketingorganisatie. Kortom, de online marketeer als eigenaar van een webshop. Wat betekent dat voor jou als klant?

Eerder schreef ik…

Het is tegenwoordig erg gemakkelijk om een webshop te beginnen. Zeker wanneer je bedenkt dat dropshipping je in staat stelt om via een eigen webshop producten van anderen te verkopen. De nadelen heb ik inmiddels verduidelijkt.

De online marketeer?

Er bestaat een kans dat je ze wel eens voorbij hebt zien komen. Advertenties waarin gemeld wordt dat het mogelijk is om beter gevonden te worden via zoekmachines. Dat heeft alles te maken met de getoonde resultaten. Hoe beter een website presteert, hoe groter de kans is dat er producten of diensten verkocht gaan worden.

Het idee is erg simpel. Je laat anderen over je schrijven en je zorgt ervoor dat links naar je website overal geplaatst worden. Omdat je als eigenaar van een bedrijf daar misschien weinig tijd voor hebt, zijn er online marketeers die je daarmee verder willen helpen. In ruil voor een bepaald bedrag zorgen zij ervoor dat er blogs verschijnen en links geplaatst worden op verschillende websites. Dit alles is bedoeld om de algoritmen van zoekmachines te beïnvloeden.

De websites die de online marketeers kiezen zijn soms geen ‘echte’ websites. Het zijn domeinnamen die eerder door andere bedrijven geclaimd zijn en na het opheffen van de bedrijfsactiviteiten of het project zijn ze doorverkocht. Daarnaast zijn er tal van blogs die lijken op ‘echte’ blogs, maar waar gewoon een bedrijf achter zit.

De Goede Huisvader

Het is logisch dat je nu de vraag stelt of dit ook het geval is voor de website die je momenteel bekijkt. De website van De Goede Huisvader zag het levenslicht in 2014. Toen besloot ik als huisvader te schrijven over het huisvaderschap en alles wat ik belangrijk vind. Dat doe ik (ook) onder een bedrijfsnaam: De Goede Huisvader. Dit omdat ik me ook bezighoud met commerciële activiteiten. Een recensie kan een commerciële activiteit zijn. Het verschil is dat deze blog- en artikelwebsite er een is die gebaseerd is op een bestaand persoon: Harm Jagerman. Gelukkig zijn er met mij meerdere bloggers die ‘echt’ zijn. Dat geldt ook voor echte webshops. Daar gaat het nu alleen niet over. Nu is er aandacht voor de webshops die eigenlijk maar voor een doel zijn opgezet. Dat is het aanbieden van een extra platform voor het plaatsen van links en/of het schrijven van artikelen over bepaalde producten. Als bijkomend voordeel kan de beheerder ervoor kiezen een webshop te koppelen, gebaseerd op dropshipping.

Er is natuurlijk niets mis mee, om op deze manier naamsbekendheid te vergroten en ervoor te zorgen dat de beschikbaarheid via zoekmachines zal verbeteren. Alleen tot hoever ga je?

Links plaatsen op websites is een speciale business waarvoor zelfs een naam bestaat: link building. Met andere online marketeers worden links uitgewisseld. Noem het een soort online ruilhandel. Het gevaar kan bestaan, dat er links en artikelen verschijnen op websites waarvan de opdrachtgever niet wil dat er hiermee in zee zou worden gegaan. Dat noem je ook wel de spamwebsites. Dit soort websites kenmerken zich door het ontbreken van een of meer van de onderstaande zaken:

  1. Een duidelijke over pagina
    Er ontbreekt belangrijke informatie. De informatie die wordt aangeboden is algemeen.
  2. Een duidelijke vermelding privacyverklaring of een cookieverklaring
    Sommige websites hebben deze niet eens.
  3. Een beveiligde verbinding
    Het bekende slotje voor de URL van de website ontbreekt. Daarmee is de website niet veilig. Je merkt dit wanneer je een foutmelding ziet verschijnen in je browser. De pagina die geopend wordt is een HTTP-pagina in plaats van een HTTPS-pagina.

Andere kenmerken van deze websites zijn:

  • De aanwezigheid of de overmatige aanwezigheid van zogeheten stock photos.
  • De aanwezigheid van een links-pagina (ook wel partners of vrienden genoemd)

Als het om webshops gaat, dan kunnen de volgende zaken wel of niet aanwezig zijn:

  • Een duidelijke missie en visie
  • Een keurmerk (opmerkelijk is dat sommige beheerders ervoor kiezen om iets te doen wat strafbaar is: het verzinnen van een keurmerk)
  • Geen duidelijke informatie over leveringstermijnen en beschikbaarheid van producten

Het herkennen van deze websites is soms best lastig. Ze zijn soms zelfs aangesloten bij een netwerk van bloggers, wanneer het om blogwebsites gaat. In andere gevallen lijkt het alsof iemand echt heel veel aandacht gestoken heeft in de website of juist niet.

Niet in alle gevallen heeft de schrijver van de blogs een goed onderzoek gedaan. Omdat het de bedoeling is om alleen positieve dingen te schrijven over het product of de dienst zal er alles aan gedaan worden om een zo gunstig mogelijk artikel te schrijven.

De webshop

Waarom het bestellen van producten via deze webshops geen goed idee is, dat heeft te maken met het ontbreken van allerlei belangrijke elementen. Je weet eigenlijk niet echt waar je aan toe bent. Dat begint al met de beschikbaarheid van het product en wanneer je het product in huis hebt.

Let op, hiermee beweer ik twee dingen niet:

  1. Niet iedere webshop is er een die gebaseerd is op dropshipping en niet iedere webshop die dat wel is, wordt gerund door marketeers.
  2. Niet in alle gevallen is er sprake van fraude.

Wanneer wordt het fraude?

Dat is een goede vraag! Het kan fraude worden, wanneer de bedenkers van de website geen intentie hebben om de producten ook daadwerkelijk te leveren. Ook dat komt voor, helaas. Fraude is het ook wanneer er sprake is van het gebruik van een keurmerk. Dit kan een zelfbedacht keurmerk zijn of een keurmerk dat men ‘leende’ van andere organisaties. In beide gevallen is dat strafbaar.

Wat doe jij?

Het is lastig om je een goed advies te geven. Natuurlijk zou je dit soort webshops links moeten laten liggen. Mocht je wel op een van de pagina’s van zo’n webshop terechtkomen, controleer dan het volgende:

  1. Levering
    Wanneer heb je het product in huis en hoe vindt de levering plaats? Denk dan eens aan teksten als “We werken met partners die ervoor zorgen dat jij het product thuis ontvangt.”
  2. Beschikbaarheid
    Wat is de beschikbaarheid van het product? Hoe groot is de voorraad precies? Let op, in sommige gevallen is het niet mogelijk de beschikbaarheid weer te geven. Bijvoorbeeld bij vers bereide producten.
  3. Wie zit erachter?
    Kun je informatie achterhalen wie er achter de webshop ‘zit?’
  4. Retourbeleid
    Wat is het retourbeleid van de betreffende webshop. Standaard (dus wettelijk) is dat veertien dagen. Ook mag men niet verlangen dat je het product in een ongeopende of onaangebroken verpakking retourneert. Wel mag men verlangen dat je zelf de kosten draagt voor het terugsturen.
  5. Zijn de foto’s uniek?
    Controleer of je de foto’s misschien ergens anders kunt vinden. Dit doe je bijvoorbeeld via www.tineye.com. Verschijnen de foto’s op andere websites, controleer dan eens de prijzen en de beschikbaarheid. Bekend zijn de foto’s van AliExpress.

Heb je twijfels, bestel dan helemaal niets. Zoek dan naar een betrouwbare webshop. Eentje met een keurmerk. Zo weet je in ieder geval dat je twee zaken vermijdt: dat je bij de neus genomen wordt door iemand of dat je te maken hebt met dropshipping.

Wat betekent dat voor jou als klant?

Dat is natuurlijk lastig te bepalen. Je loopt een bepaald risico. Niet alleen wanneer je iets besteld. Lees je een te rooskleurig artikel, dan bestaat de kans dat je dit als waarheid kan aannemen. Controleer daarom altijd of de informatie die je tot je neemt via meerdere – betrouwbare – bronnen wordt gemeld.

Heb je wel een bestelling geplaatst en gaat het niet goed. Controleer dan wat je mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld door eens te kijken op de website van de Politie (link).

Lees ook…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.