Dropshipping verduidleijkt

Dropshipping verduidelijkt

Technologie

Misschien heb je de blog Hoge Korting! Vette deals! gelezen. Hierin ging ik in op de motivatie om te beginnen met dropshipping. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je vragen hebt over wat nu precies dropshipping is. Dat leg ik je graag uit.

Een fysieke voorraad van goederen of producten voor een webshop nemen ruimte in. Daarnaast loop je als ondernemer het risico dat je met de restvoorraad blijft zitten. Voor startende ondernemers kan het daarom een aantrekkelijk idee zijn om te beginnen met dropshipping. Op internet vindt je tal van voorbeelden van hoe geweldig dropshipping precies is.

Dropshipping is niets anders dan het uitbesteden van het voorraadbeheer en het logistieke proces. Dat doe je met behulp van anderen. Het voordeel is dat je dan geen extra kosten hoeft te maken. Je bent wel aangewezen op de manier waarop de andere partij of partijen omgaan met hun klanten. Eigenlijk ben jij er ook een van. Tenzij je maatwerkafspraken kunt maken met de aanbieder of leverancier, ben je ook een van de vele klanten. Wanneer je de illusie hebt dat je een gewaardeerde klant bent voor wie men net iets harder rent, dan moet je dat idee maar laten varen.

Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat dit van toepassing is voor de aanbieders van buiten Europa. Binnen Europa is het consumentenrecht goed geregeld. Men spreekt dan liever niet van dropshipping, maar van wederverkoop.

Dropshipping lijkt enorm aantrekkelijk voor zij die een webshop willen beginnen of het assortiment van hun webshop willen uitbreiden. Lijkt, want je hebt nog steeds te maken met een Europese markt. Hier gelden strenge regels voor het online verkopen van spullen. In de eerste plaats is er een stukje veiligheid. Het gaat dan om hoe veilig het product is. Als het om consumentenelektronica gaat is dit heel wisselend. Bekend zijn de verhalen over ontploffende opladers voor mobiele apparaten. Veiligheid is natuurlijk gekoppeld aan gezondheid. Denk aan make-upproducten waarin stoffen verwerkt zijn die in Europa niet verkocht mogen worden.

Omdat de consument recht heeft op garantie (commercieel en vanuit de fabriek), zal men aanspraak hierop kunnen maken. Daarnaast is er een wettelijk geregelde bedenktermijn van veertien dagen. Nee, je kunt niet van de consument verlangen dat men in deze veertien dagen het pakket niet geopend heeft. Sterker nog, voorwaarden waarin vermeld staat dat de verpakking niet beschadigd mag zijn mag je naar de prullenbak verwijzen. De consument heeft een bedenktijd, klaar.

Natuurlijk hoef je als ondernemer niet zelf op te draaien voor de kosten die gemaakt moeten worden voor het retour sturen van producten. Stuurt men de producten terug naar jouw adres, dan ben jij verantwoordelijk voor de afdracht richting de leverancier. De vraag is of de leverancier het product wil of kan terugnemen.

Wanneer je het erg makkelijk wilt maken, dan hoef je niet eens op te draaien als tussenpersoon wanneer de klant het bestelde product ontvangt. Het wordt dan rechtstreeks naar de klant verzonden. De vraag is alleen of je dit wilt. Wil je dat de klant uiteindelijk merkt dat het product afkomstig is uit een Aziatische webshop, waar de prijs waarschijnlijk lager of zelfs veel lager zal liggen? Je kunt ervoor zorgen dat je zelf de producten gaat verzenden. Dan moet je alleen wel rekening houden met extra kosten. Reken je die extra kosten door aan de klant, dan zal dit voor een hogere prijs zorgen.

De klant en dropshipping

Nu denk je misschien: “Wat heb ik aan het bovenstaande? Ik ben een klant!” Toch is het belangrijk dat je weet hoe het in zijn werk gaat. De ondernemer of eigenaar van de webshop kan snel een nieuwe webshop opzetten en via bijvoorbeeld een Excel-bestand de productgegevens gemakkelijk in de webshop laden. Je moet ook weten dat de ondernemer of de eigenaar dus ook maar een klant is bij de leveranciers. Net zo goed als dat jij dit bent. Ook voor de ondernemer of de eigenaar gelden dus dezelfde beperkingen als dat die voor jou kunnen gelden.

Waarom benoem ik de ondernemer en de eigenaar? Simpel. Dropshipping is erg populair onder jongeren. Het vergt geen echte inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Soms hoef je niet eens een echte website te hebben. Je kunt via een platform als Shopify een webshop starten. De promotie doe je via Facebook Shopping of Instagram Shopping. Niemand hoeft te zien dat je geen echte ondernemer bent. Daar komt men pas achter wanneer de gegevens goed nagekeken worden. Daarom is het goed om even te kijken waar een betrouwbare webshop aan zou moeten voldoen.

  1. Bedrijfsgegevens
    Op een website staat bedrijfsgegevens vermeld. Deze gaan verder dan alleen een bedrijfsnaam. Je vermeld de volgende gegevens: vestigingsgegevens, KVK-nummer, btw-nummer, e-mailadres (niet alleen een contactformulier). Deze gegevens staan niet alleen verscholen op een klantenservicepagina, in de algemene voorwaarden en/of op de contactpagina.
  2. Algemene voorwaarden
    Als consument moet je weten wat je accepteert voor deze verkoop op afstand.
  3. Retourinformatie
    Wettelijk heb je veertien dagen de tijd om een product zonder opgaaf van reden terug te sturen. Hoewel ondernemers of eigenaars van de webshop je graag anders willen doen geloven, is het niet toegestaan om te verlangen dat je het product terugstuurt in de onbeschadigde originele verpakking. Het bedrag dat je betaalde zou binnen veertien dagen na ontvangst inclusief verzendkosten teruggestort moeten worden. Helaas houden veel webshops zich nog niet aan deze termijn voor het terugstorten.
  4. Meerdere betaalmethoden
    Een betrouwbare webshop heeft tenminste de volgende betaalmethoden:
    1. Achteraf betalen
    1. Creditcard
    1. iDeal
    1. Optioneel: PayPal
  5. Verzendkosten en levertijd
    Het is voor jou als klant van groot belang om te weten wanneer je een bestelling mag verwachten. De webshop moet je daarover informeren. Dat de informatie alleen is opgenomen in de algemene voorwaarden is onvoldoende. Bovendien mag je ervan uitgaan dat een erg lange levertijd in kan houden dat er gebruik gemaakt wordt van dropshipping.
  6. Inclusief BTW
    Het komt bijna niet meer voor dat een bedrijf alleen prijzen exclusief BTW gebruikt. Dat mag men alleen doen wanneer men levert aan bedrijven of instellingen. Levert men aan consumenten, dan moeten de prijzen inclusief BTW gevoerd worden.
  7. Cookiemelding en privacyverklaring
    Je wilt weten wat voor cookies er geplaatst worden en waarom. Bovendien wil je weten wat er met je gegevens gebeurt. Deze informatie moet direct na het openen van de website getoond worden (cookiemelding). Op alle pagina’s moet een link vermeld staan naar de privacyverklaring.

Te rooskleurig?

Lovende woorden zijn een compliment voor iedere ondernemer. Helaas komt het niet altijd voor dat de ondernemers helemaal transparant zijn als het om de recensies gaat. Wanneer een bedrijf veelvuldig negatieve recensies krijgt, dan kan dit een aanleiding zijn om af te zien van de aankoop. Hoe zit dat dan met bedrijven die alleen maar lovende recensies krijgen?

De wereld van recensies is allerminst transparant. Wist je dat je recensies kunt kopen? Onbekenden schrijven dan recensies over jouw producten of diensten. Dan zijn er nog de recensies die uit de virtuele duim zijn gezogen. Controleer via meerdere bronnen wat de recensies zijn over het bedrijf. Dit kun je doen via de Facebook-pagina van de webshop of via Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Nee, dit gaat niet om jouw bedrijf. Het gaat om het bedrijf dat je gezocht hebt via Google. Als eigenaar van een bedrijf kun je een bedrijf claimen. Dat is gekoppeld aan een adres. De ondernemer moet moeite doen om dit te regelen. Is er geen bedrijfspagina geclaimd, dan heeft de ondernemer hier nog niet over nagedacht of er is sprake van een niet-bestaand bedrijf. Is de bedrijfspagina er wel, dan kun je zien of er recensies gegeven zijn. Is er echt niets te vinden, dan is het mogelijk om via Google een zoekopdracht uit te voeren. Je zoekt dan naar de bedrijfsnaam gevolgd door de tekst recensies of reviews.

Zijn er alleen maar positieve berichten te vinden, ga hier dan nog steeds niet te veel op af. Het kan allemaal te rooskleurig zijn.

Social media

Een ander goed middel om te controleren of je te maken hebt met een betrouwbare webshop kan het controleren van de social mediakanalen zijn. Let hierbij wel op dat likes en volgers gekocht kunnen zijn. Heeft een pagina op Instagram enorm veel volgers, controleer dan eens voor de oudere berichten of er ook erg veel likes zijn gegeven voor deze berichten. Is dit niet het geval, dan mag je ervan uitgaan dat de volgers gekocht zijn.

Social media is een schat aan informatie. Neem bijvoorbeeld Facebook. Type de bedrijfsnaam eens in en kies dan niet voor de betreffende pagina, maar voor berichten. Dan niet de berichten van de betreffende pagina, maar de berichten van anderen. Niet iedereen schermt zijn Facebook tijdlijn zo af dat berichten alleen te lezen zijn voor vrienden.

Nu je dit weet…

De informatie hierboven heeft je mogelijk weerhouden om te beginnen aan dropshipping als onderdeel van je onlineactiviteiten. Aan de andere kant zou dit alles ervoor gezorgd kunnen hebben dat je als klant goed wilt weten waar je aan toe bent. In een volgend artikel ga ik dieper in op de voorbeelden van hoe het vooral niet moet. Hierdoor leer je onderscheid te maken tussen betrouwbare webshops en onbetrouwbare webshops.

Overigens kan het zijn dat er webshops zijn die werken op basis van dropshipping en zich wel aan de Nederlandse / Europese regelgeving houden. Deze zijn lastiger te vinden. Het aantal webwinkels waarbij het niet goed gaat, die zijn gemakkelijker te vinden.

Ook interessant…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.