Hoge korting! Vette deals!

Hoge korting! Vette deals!

Technologie

We leven in een geweldige tijd. Je kunt overal korting pakken en te gekke deals vinden. Het internet is geweldig voor het uitsparen van geld. Of het allemaal echt zo geweldig is, dat is iets wat je voortdurend moet afvragen. Welkom in de wereld van dropshipping!

Niet iedereen is bekend met dropshipping (ook wel drop shipping). Het idee is heel erg simpel: als ondernemer of ondernemer in de dop wil je misschien geen voorraad bijhouden. Dit zou je het liefste door anderen willen doen. Ook het logistieke proces wil je uit handen geven. Dan kies je voor dropshipping. Hartstikke leuk en geweldig. Zo kun je op een makkelijke manier een webshop runnen. Misschien zelfs naast je huidige werkzaamheden.

Dit klinkt allemaal heel erg geweldig. De keerzijde is dat je aan iets begint dat misschien wel legaal is, maar je in problemen kan brengen. Denk bijvoorbeeld eens aan de rechten die een consument heeft. Zo heeft een consument altijd recht op het herroepingsrecht, mits het product dat je aanbiedt valt onder het standaardherroepingsrecht. Ook heeft de consument recht op garantie.

Als consument is het natuurlijk geweldig. Producten die je normaal gesproken via de bekende Aziatische webshops moet bestellen kun je gemakkelijk via Nederlandse webshops bestellen. Dat overkwam een vriendin van me recentelijk.

Natuurlijk zou ik namen en rugnummers kunnen opnoemen. Er zijn nogal wat fouten gemaakt door de betreffende webshop. De producten werkten niet naar behoren en het melden ervan liet nogal wat te wensen over. Sterker nog, ze heeft tot op heden nog geen bevredigend antwoord kunnen ontvangen. Ondanks de rechten die ze zou moeten hebben.

Waarom ik geen namen noem heeft alles te maken met de mogelijke implicaties hiervan. Voor mij. Als bedrijf wil je natuurlijk niet dat een schrijvende en fotograferende huisvader je bedrijfsnaam vermeld. Dat is niet alleen slechte reclame, het is ook iets dat blijft hangen. Google zorgt daar wel voor. Laat daar ons ‘verhaal’ nu beginnen? Het onderstaande verhaal is fictief en is alleen bedoeld om je te informeren hoe sommige mensen te werk gaan.

Het verhaal van W.

Alleen een voorletter. Een willekeurig gekozen voorletter. Het zou ook een A kunnen zijn. Een W leek me toepasselijk, omdat dit kan staan voor web, website of webshop. Deze W. is een hardwerkende man van ergens in de twintig. Hij is werkzaam in loondienst en komt niets tekort. Alleen W. zou graag wat meer willen verdienen. Ondernemen lijkt hem wel wat. Daarom gaat hij eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Zoals velen kiest hij ervoor een webshop te starten.

Nu zijn er al veel webshops, vandaar dat W. voorzichtig moet zijn. Mocht het allemaal niet lukken, dan zit hij straks opgescheept met een enorme hoeveelheid van de ingekochte producten. Los daarvan: waar zal hij de producten moeten laten. Zijn partner ziet het niet zitten om alles in het schuurtje op te slaan. Dan kun je de fietsen er niet meer op een fatsoenlijke manier uithalen.

Daarom kies W. voor dropshipping. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf geen voorraad hoeft bij te houden. Het logistieke proces is niet alleen een lastig proces, maar ook een duur proces. Gewicht is hierbij van belang. Bovendien, waarom zou je eerst iets uit land X laten verzenden om dit vervolgens binnen Nederland (of Europa) weer door te moeten sturen? Dat kunnen anderen veel beter.

Via een bekende Aziatische webshop is het zo gebeurd. Een account als wederverkoper of dropshipper is binnen no time aangemaakt. Nu nog even een website aanmaken en dan is alles klaar.

De website neemt nog wel wat tijd in beslag. Wel systeem ga je daarvoor gebruiken. Natuurlijk kun je kiezen voor betaalde varianten als Magento of Shopify. Dan moet je, naast de domeinnaam ook nog eens gaan betalen voor deze platforms. Een betere optie, zo denkt W., is het kiezen voor WordPress in combinatie met WooCommerce. Via een payment provider bied je dan op een makkelijke manier betaalopties aan. Dat is hoe ik het ook zou doen, zeker als startende webshop eigenaar. Daar is – onder normale omstandigheden – niets mis mee. Dit zijn alleen geen normale omstandigheden.

Voordat ik verder ga: niet iedere webshop gebaseerd op WordPress of WooCommerce is een dropshipping webshop. Niet iedere dropshopping webshop is een malafide webshop.

W. kiest ervoor om de webshop op te zetten naar voorbeeld van de grotere webshops. Belangrijk is dan dat er alleen maar positieve berichten verschijnen over deze webshop. Om de bezoekers gerust te stellen worden netjes de KVK-gegevens vermeld. Wel wordt erbij vermeld dat het opgegeven adres een postadres is. Het is zeker niet de bedoeling dat men langskomt op dit adres!

Een extra zekerheid voor de bezoekers moet een keurmerk zijn. Het lastige is dat de organisaties die keurmerken geven aan webshops hiervoor een bedrag in rekening brengen. Dat is voor W. nog wat lastig om op te brengen. Hij wil alles beginnen met zo weinig mogelijk budget. Sterker nog, hij heeft daar eigenlijk nog niet echt over nagedacht: het budget. Dat is een van de valkuilen waarmee meer onlineondernemers te maken krijgen.

Wat is er mis met een eigen keurmerk? Dat is toch geen fraude? W. gebruikt geen logo’s van bestaande organisaties die een keurmerk aanbieden, maar zorgt ervoor dat hij een eigen keurmerk maakt. Wie zegt dat het niet kan, zelf een keurmerk beginnen voor een webshop. Daar valt natuurlijk weinig tegen in te brengen. Of is dat wel zo?

Keurmerk

Er zijn meerdere aanbieders van keurmerken voor webshops. De organisaties zorgen ervoor dat het winkelen op afstand een veilige ervaring moet zijn. De aangesloten webshops moeten daarom eerst getoetst worden. Hierbij wordt onder andere gekeken naar:

  1. Veertien dagen bedenktermijn
    Iedere consument heeft een wettelijke bedenktijd van veertien dagen na de ontvangst van het geleverde product. Er zijn uitzonderingen hierop te bedenken. Dan gaat het om producten met een korte of kortere houdbaarheid. Hou ook rekening met de manieren waarop je de klant informeert over de bedenktermijn. Je leest meer over de bedenktermijn via de website van ACM.
  2. De beschikbare contactinformatie
    Het bedrijf moet op een goede manier bereikbaar zijn. Dus niet ergens verstopt in de algemene voorwaarden, op de pagina’s over ons of contact. Nee, dit houdt niet altijd in dat je verplicht bent om een telefoonnummer te vermelden. Wanneer je de volgende gegevens vermeld, dan helpt dit bij het ontvangen van een keurmerk:
    1. De naam en handelsnaam waarmee het bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit moet een actuele en geldige registratie zijn.
      1. De naam en het adres van de aanbieder, wanneer er sprake is van wederverkoop (dus ook bij dropshipping).
        1. Het btw-nummer.
        1. Een e-mailadres (dus niet alleen een contactformulier).
        1. Een bezoekadres, wanneer dit van toepassing is.
  3. Duidelijkheid, duidelijkheid en nog eens…
    Dit is het punt waarop veel eigenaars van een webshop met dropshipping producten moeten afhaken. Duidelijkheid over de levertijd is er niet te geven, wanneer je afhankelijk bent van derden die het niet zo nauw nemen met de levertijden. Iets kan er binnen zeven dagen zijn of misschien wel een paar maanden. Dat is niet voldoende. Wil je een keurmerk ontvangen, dan moet de klant geïnformeerd worden over wanneer er iets ontvangen mag worden. Een duidelijkere vermelding dus. Ook moet je de klant informeren waar je wel en niet bezorgd. Ook moet je een commerciële garantie af kunnen geven. Dat is iets anders dan een fabrieksgarantie. Over dat laatste is nogal wat te doen. Hoe zorg je ervoor dat jij als webshop eigenaar het voor elkaar krijgt om ergens in Azië iemand zover krijgt om het defecte product retour te nemen en het geld te ontvangen? Er gelden niet dezelfde consumentenvoorwaarden. Wat je redelijkerwijs mag verwachten als consument als het om garantie gaat, dat staat beschreven op deze pagina. De keurmerkorganisaties zijn zich verplicht hieraan te houden. Jij dus ook, wanneer je een keurmerk wilt ontvangen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer eisen waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een keurmerk. Alleen dat is voor W. in dit geval wat veel moeite en bovendien is het geld er nog niet. Dat keurmerk komt later wel. Tot die tijd, of misschien wel voor altijd, doet hij het met een eigen ontworpen keurmerk. Hij realiseert zich niet dat hij hiermee de wet overtreedt. Een zelfverzonnen keurmerk is dus niet toegestaan. Dat lees je – wederom – op de website van ACM. Het lastige hieraan: er is geen echte regel die je verhinderd om geen keurmerk te beginnen. Dus wanneer W. een keurmerk opvoert wat niet bestaat, is er niet echt een reden waarom dat keurmerk niet zou mogen. Wat niet mag, dat is een keurmerk bedenken met als doel alleen maar het misleiden van klanten. Volgens het Keurmerkinstituut is iedereen in staat een keurmerk uit te geven. Of het een succes wordt, dat is afhankelijk van wie het keurmerk wil hebben. Daarover lees je meer via deze website.

Omdat W. dus een keurmerk plaatst met als doel om mensen te misleiden – er is geen keurmerk – is dit dus niet toegestaan. Daar trekt hij zich niets van aan, want er zijn andere zaken die geregeld moeten worden! De webshop moet zo snel als mogelijk geld gaan opleveren. Alleen hoe doe je dit wanneer je geen naamsbekendheid hebt?

Een goede reclame is door anderen over je te laten schrijven. Anderen moeten dit dan wel op een zo positieve manier doen. Hoe leer je die anderen kennen? Dat is lastig. W. vraagt zich af wie van zijn familieleden of vrienden dit zouden willen doen. Omdat de manier waarop hij zaken wil doen misschien wel eens in zijn nadeel kan gaan werken, is het nodig voorzichtig te zijn. Gelukkig is er altijd de mogelijkheid om recensies te kopen. Ook volgers op social media en likes kun je gewoon kopen. Eigenlijk is alles te koop op internet. Maar dat wist je vast al…

De herleidbaarheid is een aandachtspunt. Daarmee kom ik aan het einde van het voorbeeld van W. Of misschien niet. W. is een slimmerik en kiest ervoor om de bedrijfsactiviteiten onder te brengen op een zodanige manier dat hij er niet direct bij betrokken lijkt. De adresgegevens wijken iets af, want hij gebruikt een postbus of een adres van een bekende. Bovendien zorgt hij ervoor dat de activiteiten vallen onder een moedermaatschappij, die eigenlijk nergens is terug te vinden – behalve via de KVK.

W. maakt alleen een fout. In zijn enthousiasme om veel volgers erbij te krijgen, registreert hij de naam van zijn webshop op hetzelfde adres als dat van het bedrijf dat zijn hoofdactiviteit is. Ja, eerder liet ik weten dat hij W. in loondienst is. Alleen wist je nog niet dat hij op de loondienst staat bij een bedrijf dat zich richt op het geven van advies hoe anderen hun online zichtbaarheid kunnen vergroten?

Online zichtbaarheid

Online zichtbaarheid. Daarover zou ik nog veel meer kunnen vertellen. Maar helaas, de koek is voor dit moment op. Dit was het verhaal van W. Wat W. niet weet is dat er sprake is van herleidbaarheid. Benieuwd naar hoe dat precies werkt en hoe je de malafide webshops kunt onderscheiden? Dan moet je nog even geduld hebben. Daarover later meer!

Hoe het precies zit met die vriendin van mij? Ze dacht een geweldige deal gevonden te hebben. Iets waarvan je misschien kunt zeggen: “Dat is te mooi om waar te zijn!” Je zou ook kunnen zeggen: “Had je maar beter op moeten letten.” Natuurlijk had ze dat. Dat doet ze normaal gesproken ook. Wanneer ze iets aanschaft, dan neemt ze de tijd ervoor. Heel soms is er sprake van een moment van “Oh wow!” Een moment dat ons allemaal wel eens overkomt. Of het nu gaat om een geweldige aanbieding of wat dan ook. Achteraf weet je pas dat het niet wijs is geweest. Achteraf en met de kennis die je dan hebt…

Je bent niet de enige…

Is jou ook zoiets overkomen, bedenk dan goed: je bent niet de enige. Je bent niet dom. Het was een moment waarop men gebruik wist te maken van iets waar we allemaal last van hebben (ontkennen is zinloos). Dat is het moment waarop je even meegevoerd wordt door emoties over hoe goed iets kan zijn. Of hoe graag je iets zou willen. Veroordelen van dit soort momenten – die natuurlijk alleen anderen hebben -, dat is iets wat je beter niet kunt doen. Ga maar eens goed nadenken: is het jou nooit overkomen? Denk dan verder dan alleen de onlinewereld.

Bron afbeelding: Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.