Omdat mijn aanhanger ook recht heeft op privacy

Omdat mijn aanhanger ook recht heeft op privacy

Oh, oh, oh, wat was mijn mailbox de afgelopen weken goed gevuld. Waren dat maar mailtjes van leuke schrijf- of foto-opdrachten, maar nee. Het ging om een bijna spamachtig offensief van allerlei bedrijven en instanties die mij wilden vertellen dat ze erg goed omgingen met de nieuwe privacywetgeving. Omdat mijn nieuwe aanhanger op basis van deze regels ook recht heeft op een stukje privacy, heb ik de foto’s even bewerkt.

Een nieuwe aanhanger heeft natuurlijk niets te maken met de wetgeving die vandaag van kracht is. Een rare dag overigens om de wetgeving, officieel de General Data Protection Regulation (GDPR) of Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), in te laten gaan. Wat was er mis met 1 juni? Dat heeft te maken met de datum waarop deze Europese regelgeving is aangenomen (24 mei 2016). We hebben er twee jaar op moeten wachten en nu is het moment daar. We mogen ons in de handjes knijpen, want we worden nu echt van alle kanten beschermd. Echt, geweldig. Of niet?

Er doen nog steeds allerlei spookverhalen de ronde over de AVG. Zo zou je op straat geen foto’s meer mogen maken, want dan moet je iedereen om toestemming vragen. Nee, dat is niet zo. Tenzij je er een bepaald commercieel belang bij hebt en de personen heel goed herkenbaar in beeld zijn. Is het bijvoorbeeld een sfeerfoto of een nieuwsfoto, dan gelden er weer andere regels. Er zijn genoeg websites die je daarover meer kunnen vertellen. Veel beter dan dat ik dit als Goede Huisvader kan.

Nee, mijn blog gaat over de aanhanger. Ik heb er bewust voor gekozen om de nummerplaat onherkenbaar te maken. Iets dat overigens weinig te maken heeft met de nieuwe regelgeving, maar meer met veiligheid. Een nummerplaat is iets waarmee kwaadwillenden vast wel wat kunnen, denk ik. Toch lijkt niet iedereen zich hierover druk te maken. Wat is er nu leuker dan net gekochte kaartjes of vliegtickets te delen via social media? Dat iedereen dan de nummers die belangrijk ook kan zien, dat is iets waar men niet altijd bij stilstaat. Een AVG of welke wet dan ook zal dat probleem nooit oplossen. Maar goed, verstrooidheid (anderen noemen het dom), kan door weinig wetten opgevangen worden, toch?

De nieuwe wetgeving is er eentje die mij als schrijvende fotograaf en beheerder van een internationaal poëzieplatform ook “raakt.” Ik ben geen Facebook of Google, die fijn gegevens uitleest van zij die mij volgen of bezoeken. Ik gebruik de data niet om marketingcampagnes te starten. Natuurlijk is dat commercieel gezien dom, dat weet ik best. Ik geloof dat een bepaald commercieel succes niet als basis moet hebben van gegevens die mensen zonder problemen uit handen geven. En dat doen we. We doen het nog steeds, want Facebook of Google zijn er sinds vandaag niet ineens mee gestopt. Hoe zit dat dan met de kleine ondernemer? Een ondernemer zoals ik dit ben? Ik ben naast huisvader ook een ondernemer. Ik heb het voorrecht om mijn onderneming om mijn kinderen heen te plannen. Ik heb alleen geen duizenden euro’s om slimme oplossingen te bedenken om de mazen in de wet te zoeken, zoals Facebook en Google dit doen. De vraag is: wil ik dit? Nee! Ik heb er geen zin in om de gegevens van derden te misbruiken. Dat neemt niet weg, dat ik graag wil weten wie mijn website heeft bezocht. Het is fijn te zien dat bepaalde blogs goed gelezen zijn. Dan weet ik dat ik als schrijvende huisvader goed bezig ben.

Menig commercieel gedreven ondernemer zal mij nu hartelijk zitten uit te lachen, maar daar heb ik dus geen boodschap aan. Ik kan met een eerlijk hart zeggen dat ik gegevens nooit zal misbruiken, om hiervan beter te worden. Kan de commercieel gedreven ondernemer die mij zo hart uit zit te lachen hetzelfde zeggen?

Als fotograaf heb ik ook wel een bepaalde mening over de nieuwe wetgeving. Dit verklaart de titel van dit blog. In privacy zijn we misschien met de nieuwe wetgeving te ver doorgeschoten. Wat te denken van bepaalde producties die je maakt en waarvan een van de personen in kwestie op ieder willekeurig moment kan zeggen: ik wil niet meer? Dat is lastig. In het geval van fotomateriaal kan er aardig wat gedaan worden met Photoshop of Gimp. Gaat het om videoproducties, dan is dit lastiger. Niet onmogelijk, maar lastiger.

De Facebooken en Google’s van deze planeet weten heel goed hoe ze hiermee om moeten gaan. Dat weet niet iedereen. Toch wordt van iedereen verlangd dat men zich houdt aan deze wetgeving. Goede hulp is er, maar daarvoor mag je een lieve duit betalen. Een open platform gesponsord door de Europese Unie is er niet echt. Nee, er zijn consultancy bedrijven die goede zakendoen (gefeliciteerd, want jullie zagen een “gat” in de markt). En als het erop aan komt, dan is de kans dat een Facebook of een Google ook daadwerkelijk de boete betalen gaat gering. Zij hebben teams van advocaten, die de boel niet alleen weten te vertragen, maar ze zijn er ook goed in om de mazen op te zoeken in de wet. Een ondernemer zoals ik, die heeft dit niet. Met mij zijn er meer en allemaal lopen we tegen het probleem aan dat we bang gemaakt worden. Soms met harde waarheden, op andere momenten met klinkklare onzin. Ik weet inmiddels wel een en ander van elkaar te onderscheiden. Niet iedereen kan dit. Bovendien, niet iedereen wil dit. Als kleine ondernemer wil je niets liever dan jouw “zaakje” te laten slagen. Dit soort dingen is iets waarmee je eigenlijk niet bezig wilt zijn. Toch moet het.

Het is jammer om te zien dat er op het gebied van auteursrecht niet zo snel gelopen wordt als dat er met de AVG gelopen wordt. Een fotograaf moet bijzonder veel moeite doen om auteursrechtelijk beschermd materiaal te laten verwijderen. Een argument wat velen aanvoeren is: “Ik vond het via Google.” Dat je iets gevonden hebt via een zoekmachine maakt het niet “gratis.” Als het om fotografie gaat dan zijn dingen niet zomaar “gratis.” Eigenlijk komt het erop neer dat je dingen aan het “jatten” bent. Waar de film- en muziekindustrie van harte gesteund wordt door allerlei beperkingen als het gaat om downloaden, kunnen fotografen en videoproducers hierop niet of nauwelijks rekenen. Zelfs het verwijderen van een foto die zonder toestemming is overgenomen op een social media pagina is iets wat een tijdrovende kwestie is.

In 2015 kwam ik erachter dat een Leidse kroeg zonder mijn toestemming een foto overgenomen had op hun Facebookpagina. Afgezien van een beeldmerk stond er verder geen beschrijving vermeld. Het duurde vervolgens vier weken voordat Facebook reageerde. In andere gevallen die mij ter ore kwamen werd helemaal niet gereageerd. Een goed voorbeeld is Instagram, daar staat al sinds een aantal jaar een profiel van “mij.” Alleen is dit niet van “mij”, maar van totaal iemand anders. Verschillende malen heb ik al aangegeven dat dit niet kan. Toch is Instagram van mening dat dit best kan. Waarschijnlijk zal het onder hun visie van “Vrijheid van meningsuiting” vallen. Ondertussen levert een zoekopdracht op mijn naam ook dit profiel op. Het kan mensen op het verkeerde been zetten. Gelukkig is dit tot op heden nog niet het geval geweest. Wanneer de wetgeving zo gewijzigd zou zijn, dan zou dit direct verwijderd moeten worden. Er wordt immers niet alleen inbreuk gemaakt op mijn portretrecht, maar ook nog eens op mijn intellectuele eigendom en mijn (Engelstalige) bedrijfsnaam. Dat vinden ze bij Instagram dus niet…

Kortom, deze AVG heeft ervoor gezorgd dat ik als statement mijn aanhanger wat privacy gunde. Toch wilde ik deze aan iedereen laten zien. Ons gezin maakt zich langzaam op voor de zomervakantie. In de voorbereidingsperiode grepen we ditmaal niet “naast” een aanhangertje, zoals vorig jaar. De dakkoffer die erop ligt trouwens, die konden we vorige week zaterdag gratis ophalen. Hoe leuk is dat?

 

Omdat mijn aanhanger ook recht heeft op privacy Omdat mijn aanhanger ook recht heeft op privacy Omdat mijn aanhanger ook recht heeft op privacy

 

 

Volgen

Harm Jagerman

Trotse eigenaar van een website over zijn leven als fotograferende en schrijvende huisvader. Vader van twee kinderen.

Een reactie op “Omdat mijn aanhanger ook recht heeft op privacy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: