Online aankopen - wat doe je vooral niet?

Online aankopen – wat doe je vooral niet?

Technologie

Het derde deel in een serie blogs waar jij als consument wat aan hebt. Het is tijd om aandacht te besteden aan je online aankopen – wat doe je vooral niet? Het ligt allemaal voor de hand, maar ga je dit ook onthouden wanneer je een geweldige aanbieding tegenkomt?

Het eerste deel in deze serie is hier te vinden. Wil je het tweede deel nog even lezen, dan klik je hier.

De eerste twee delen van deze serie gingen over dropshipping (drop shipping). Hoewel dit onderwerp ook deel uitmaakt van deze blog, is hiermee niet gezegd dat alle webshops die aan dropshipping ‘doen’ bestempeld kunnen worden als malafide webshops. De informatie die ik je geef moeten je laten nadenken over de betrouwbaarheid van webshops.

Een belegd broodje

Wanneer je trek hebt in een belegd broodje wilt kopen, dan is het belangrijk dat de winkel waar je dit broodje koopt voldoet aan een aantal voorwaarden. Denk aan hoe de winkel eruitziet, wat het assortiment is en wat de prijs is. Dat laatste is best belangrijk. Een broodje koop je niet in een winkel waar het ongedierte over de grond loopt terwijl je de winkel betreedt. Zelfs niet wanneer de prijs van de broodjes je zal bevallen. Verkoopt de winkel alleen broodjes kaas, dan loop je misschien verder. Dan kijk je of je nog een ander bedrijf kan vinden waar het assortiment wat ruimer is.

Even zo belangrijk is de kwaliteit van het broodje. Een goedkoop broodje hoeft niet altijd van de beste kwaliteit te zijn. Misschien is het broodje wel een paar dagen oud of is de kaas over de uiterste verkoopdatum heen. Dat weet je niet.

Betrouwbaarheid is belangrijk. Nu hoef je niet meteen te denken dat het duurste broodje ook het beste broodje is. Er zijn ontzettend veel onderzoeken gedaan naar of iets dat goedkoop wordt aangeboden net zo goed is als de duurdere producten. Vaak wel, vaak niet. Het is afhankelijk van het product.

Gaat het om etenswaren, dan zijn we voorzichtig genoeg. We willen toch niet dat we zoiets oplopen als een voedselvergiftiging? Als het om online aankopen gaat, dan lijken we soms wat minder kritisch.

Bedenktermijn

Wanneer je een online aankoop wilt doen, dan moet je realiseren dat dit een verkoop op afstand is. Hiermee verkrijg je bepaalde rechten, maar ook plichten. Natuurlijk is het fijn te weten dat voor bepaalde producten een bedenktermijn geldt van veertien dagen. Bepaalde producten, dat is belangrijk. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een pagina beschikbaar gesteld waarop je leest waarvoor de wettelijke bedenktermijn wel en niet van toepassing is. Je bezoekt de pagina via de website van ACM.

Nu we vastgesteld hebben dat er sprake kan zijn van een bedenktermijn, moet je de vraag stellen of je er ook gebruik van gaat maken. Wat zijn de gevolgen ervan? Hoe maak je dit kenbaar? Dat zijn zaken die je vooraf eigenlijk al bedacht zou moeten hebben. Bovendien zijn er andere zaken die belangrijk zijn. Helaas komen deze niet altijd bij je naar boven, wanneer je een schitterende aanbieding ziet.

Dit is de laatste…

Het idee hebben dat je niet snel genoeg bent en de aanbieding weg is. Dat gevoel met je ongetwijfeld wel eens hebben gehad. Dan ging het misschien niet eens om een online aankoop. Wat te denken van een tweedehands fiets. Eentje die je echt zou willen hebben en waarvan bleek dat deze al weg was, net voordat je belde.

Dat idee om iets niet te krijgen kan soms erg frustrerend zijn. Ernaast grijpen. De boot missen. Je kent het wel. Hoe je het ook wilt noemen, het is niet leuk.

Toch moet je de vraag stellen of je echt mis zal grijpen. Een goed voorbeeld zijn de telecomproviders die hun acties presenteren alsof het echt unieke acties zijn. Bij de ene provider komt dit vaker voor dan bij de andere provider. Het komt erop neer dat de aanbiedingen nog maar een paar dagen of slechts een paar uur geldig zijn.

Daar moet je toch echt van profiteren?

Wat zou er kunnen gebeuren wanneer je er niet van profiteren kunt? Wanneer je besluit om de aanbieding te laten voor wat het is. Stort je wereld in? Brengt dit alles je minder geluk? Misschien zijn de belangrijkste vragen die je zou moeten stellen:

  1. Is het echt een aanbieding?
    Is het ergens anders niet voordeliger of scheelt het niet zoveel in prijs? Daarnaast komt het voor dat webshops vlak voor feestdagen de prijzen zo aanpassen dat het lijkt alsof er sprake is van een aanbieding. Wanneer je het prijsverloop volgt, dus over een langere periode dan merk je vaak dat er geen sprake is van een aanbieding. Een ander middel dat ingezet wordt is het opvoeren van fictieve van of vanaf prijzen.
  2. Hoe vaak komt het voor dat dit soort aanbiedingen langs- of voorbijkomen?
    Toegegeven, de ene leverancier of fabrikant is scheutiger met aanbiedingen dan de ander.
  3. Hoe ‘nieuw’ is het product?
    Misschien gaat het wel om een elektronisch apparaat dat echt verouderd is. Een goed voorbeeld zijn smartphones. Hoe oud is het toestel eigenlijk? Kun je het toestel nog wel voorzien van updates en zo ja, hoe lang?

Toch zijn er nog belangrijkere zaken die je eigenlijk zou moeten uitzoeken. Want wat je vooral niet doet is een bestelling plaatsen bij webshops waar je eigenlijk geen bestellingen zou moeten plaatsen.

Dat is gemakkelijk, maar hoe weet ik dat?

Betrouwbaarheid is belangrijk. Hoe weet je wanneer iets betrouwbaar is? Is dat een beveiligde verbinding, een keurmerk, goede recensies of het aanbod? Eigenlijk is het combinatie van verschillende factoren.

Beveiligde verbinding

Wanneer een webshop van Nederlandse bodem is, hoeft dit niet te betekenen dat het allemaal wel goed zal zijn. Ook de aanwezigheid van een beveiligde verbinding (https) hoeft dit niet te zijn. Iedereen kan tegenwoordig een beveiligde website opzetten. Dit doe je door gebruik te maken van certificaten. Een ingewikkeld technisch verhaal, maar laat ik het erop houden dat je hiervoor zeker niet altijd de portemonnee hoeft te trekken. Er zijn zelfs webhosting providers die deze certificaten gratis aanbieden. Nee, een slotje voor het website adres is geen garantie.

Dat slotje voor het adres kan overigens wel erg nuttig zijn. Wanneer de webshop een uitgebreid certificaat gebruikt, dan kun je hier zien wat de registratiegegevens precies zijn.

Belangrijk is dat tijdens het afrekenproces gebruik gemaakt wordt van een beveiligde verbinding. Dat deze verwijst naar het daadwerkelijke platform waarmee de betaling wordt gedaan.

Hoe ziet het eruit?

Hoe iets eruit ziet is enorm belangrijk. Lijken de afbeeldingen misschien net iets teveel op die van een andere webshop? Of ziet alles eruit alsof je kijkt naar een andere website, dan pas je op.

In de meeste gevallen zal onderaan de website nuttige informatie te vinden zijn. Daar staan de NAW-gegevens, het BTW-nummer en/of het KVK-nummer. Omdat dit geen vaststaande regel is, kan dit per website nog wel eens afwijken.

Weet je het nog steeds niet zeker, controleer dan eens of je een van de afbeeldingen van de website kunt opslaan. Je kunt dan via www.tineye.com controleren of de foto uniek is. Komt deze op meer dan een plaats terug, controleer dan waar dit precies is. Misschien is dat wel bij een bekende Aziatische webshop en loop je het risico dat je meer moet betalen in de Nederlandse webshop.

Met nadruk benoem ik de website TinEye in dit geval. Google biedt een soortgelijke functionaliteit aan. Het nadeel is dat deze in sommige gevallen niet werkt via een mobiel apparaat. Wil je het liever via Google proberen, dan klik je hier.

Nu ik toch meer dan een website benoem, zal ik nog even andere websites doorgeven waarmee je naar afbeeldingen en de locaties ervan kunt zoeken:

Het idee dat je overigens beter bestellen kunt bij een Nederlandse webshop die producten via dropshipping verkoopt is een mythe. De webshop zal zelf ook bestellingen moeten plaatsen als normale klanten. Tenzij men maatwerkovereenkomsten heeft, wat slechts zelden voorkomt.

Kortom, je controleert dus of de afbeeldingen al ergens anders voorkomen. Dat geldt overigens ook voor afbeeldingen op een pagina met bedrijfsinformatie. Dat is een mooi volgend punt om je aandacht op te richten.

“Over”

Al sinds jaar en dag doen we ons best om je de vetste deals te bieden. Dat doen we met behulp van partners in het buitenland. We hebben met deze partners afspraken gemaakt, zodat jij als eerste kunt profiteren van geweldige aanbiedingen.

Dat klinkt best mooi, hè? Dit kan nog aangevuld worden met wat wijze woorden over de bedrijfsfilosofie én wat afbeeldingen van personeelsleden. Dat de afbeeldingen dan afkomstig zijn van website die gratis foto’s aanbieden, dat maakt niet uit. Of wel?

Hoe minder informatie te vinden is op een pagina waarop bedrijfsinformatie zou moeten staan, hoe beter je zou moeten opletten. Dat heeft er alles mee te maken dat de eigenaar van de webshop graag gevonden wil worden via bijvoorbeeld Google. Hoe meer woorden op een pagina, hoe beter dat is voor zoekmachines. Noem het inhoud met kwaliteit. Dan wil je geen algemene teksten weergeven. Je wilt daarnaast betrouwbaarheid uitstralen.

Wordt er overigens melding gemaakt van partners lees dit dan als “We werken als volgt: Jij plaatst bij ons een bestelling en die plaatsen wij dan weer bij een webshop in het buitenland, al dan niet automatisch.” Dat is natuurlijk veel minder interessant.

Een belangrijk ander onderdeel waar je een betrouwbare website aan kunt herkennen kan op de pagina met bedrijfsinformatie staan. Dit hoeft niet. Wanneer een webshop beschikt over een keurmerk, dan kan dit ook op andere plaatsen vermeld staan.

Keurmerk

Wanneer een webshop beschikt over een officieel keurmerk, dan zou je ervan uit mogen gaan dat de webshop voldoende betrouwbaar is. Het is overigens niet leidend, want je zal altijd door moeten klikken of op de website van het betreffende keurmerk moeten zien of de gegevens wel kloppen. Iedereen kan op een website een keurmerk vermelden. Is er sprake van een onterechte vermelding van een bestaand keurmerk of een verzonnen keurmerk, dan is dit voldoende reden de webshop te vermijden.

Wanneer een webshop net van start is gegaan, kan de eigenaar ervoor kiezen om nog geen aanvraag te doen voor een keurmerk. Een keurmerk brengt kosten met zich mee. Dat is niet voor iedere ondernemer gelijk te dragen. Ook kan het voorkomen dat er enige tijd overheen gaat voordat een keurmerk toegekend kan worden. Dat heeft te maken met de manier waarop een website getoetst wordt. De organisatie die het keurmerk uitvoert zal de website eerst beoordelen. In veel gevallen komt het voor dat de betreffende webshop niet direct een keurmerk toegewezen krijgt. Er zijn dan aanpassingen nodig. Bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden.

Aandachtspunt hierbij is dat de voorbeelden voor algemene voorwaarden die verplicht overgenomen moeten worden door de aangesloten webshops vaak openbaar zijn. Ze kunnen dus door iedereen worden overgenomen. Heb je er twijfels over, dan kun je contact opnemen met de organisatie die als keurmerk genoemd wordt (wanneer er sprake van een vermelding is).

Politie

Bij de politie heeft men de afgelopen jaren ook niet stilgezeten. Zo is er een lijst beschikbaar waar meldingen zijn opgenomen over een bepaalde verkoper. Je zal dan wel zelf aan de hand van wat gegevens een controle moeten uitvoeren. De pagina waarop je kunt zoeken is hier te vinden. Wel waarschuwt de politie dat men niet alles of nog niet alles weet. Dagelijks zien nieuwe webshops het levenslicht. In sommige gevallen is er sprake van een voortzetting van activiteiten onder een andere naam.

Op deze pagina staat een lijst met bekende domeinnamen die in het verleden zijn aangemerkt als onbetrouwbaar of frauduleus.

What’s in a name?

Inderdaad, wat is er te vinden in een naam? Nou bijzonder veel! Is een domeinnaam onlangs geregistreerd en zijn er op de website schitterende aanbiedingen te vinden, stel je dan even de vraag of het allemaal wel klopt. Via de website van Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) kun je makkelijk zien hoe lang een domeinnaam al actief is. Ook kun je hier informatie vinden over de domeinhouder, mits deze gegevens niet zijn afgeschermd. Heb je te maken met een buitenlandse website, dan controleer je dit via deze website.

Lijkt een naam misschien veel op die van een bekende webshop, dan raad ik je aan om de webshop links te laten liggen. De webshop is dan hoogstwaarschijnlijk ingericht om bezoekers die fouten maken tijdens het intypen van de URL te vangen.

Maar hoe zit het nu precies met dropshipping?

Dat is een hele goede vraag. Zoals ik eerder heb vermeld is niet iedere webshop die hiervan gebruik maakt meteen malafide. Met de beste intenties kunnen ondernemers of hobbyisten beginnen aan een webshop die gebaseerd is op dropshipping. Het heeft voor de beheerder zo zijn voordelen. Je hoeft geen fysieke voorraad aan te leggen en een andere partij zorgt voor de logistieke afhandeling.

Het wordt alleen een ander verhaal wanneer jij als consument tegen problemen aanloopt. Dat kan al beginnen met de bezorging. Wie zegt dat je het product thuis kunt ontvangen? Wie zegt dat je het product in het geval van een storing of defect kunt terugsturen en naar wie doe je dit?

Ontvang je een product dat je bij een Nederlandse webshop hebt besteld in een verpakking die je niet kunt thuisbrengen of met een pakbon die duidelijk niet hoort bij de webshop, dan is er sprake van dropshipping. Dat had je waarschijnlijk al kunnen weten door de levertermijn. Deze wijkt af van de standaardlevertermijnen die we kennen.

Wanneer ik via website X een simpel product als oordopjes bestel, dan mag ik verwachten dat ik er niet tussen de zeven en dertig dagen op zou moeten wachten. Op de website van de aanbieder of in de e-mail die verstuurd is nadat het bestelproces is afgerond zal dit mogelijk wel vermeld staan. Wanneer je geluk hebt. Soms laat de aanbieder dit achterwege. Wil je vervolgens contact opnemen, dan merk je dat dit nog best lastig is.

Geen contact

Niet iedere webshop heeft een goed ingerichte klantenservice. De tijd dat we even konden bellen is lang voorbij. Andere communicatiemiddelen zijn hiervoor in de plaats gekomen. Of dat altijd een verstandig of goed idee is, dat valt te bezien.

Wanneer je de webshop bekijkt, dan controleer je hoe je contact kunt opnemen. Bestaan de contactmogelijkheden alleen uit pagina’s met contactformulieren, dan zou ik oppassen. Wil je een snel antwoord, dan kun je nog overwegen om via social media contact op te nemen. De vraag is alleen of de pagina’s in kwestie je gaan voorzien van een snel antwoord.

Krijg je geen contact met een webshop, blijf het dan proberen. Zoek via de website van de KVK desnoods de gegevens erbij. Je merkt dan dat voor bepaalde bedrijven meer dan een handelsnaam actief is. Zo merkte ik tijdens een zoektocht dat bedrijf X eigenlijk verantwoordelijk was voor de webshop. Naarmate mijn zoektocht zich voortzette kwam ik uit bij een bedrijf dat zich op het eerste oog met hele andere werkzaamheden zou moeten bezighouden: online marketing. Laat dat nu net een probleem zijn dat het waard is om in een aparte blog te vermelden. Dat is meteen het laatste blog.

Dus…

Dus, wat doe je vooral niet?

  1. Er automatisch vanuit gaan dat de aanbieding daadwerkelijk een aanbieding is.
  2. Goed nadenken of de aanbieder ook een betrouwbare webshop is.
  3. Controleren hoe de levering plaats zal vinden (termijn).
  4. Controleren of er sprake is algemene voorwaarden die in overeenstemming zijn met het Nederlandse / Europese recht voor consumenten.

Overige delen uit deze serie

Wil je meer hierover lezen, dan verwijs ik je graag naar de onderstaande artikelen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.