Over vervuilende auto’s

Over vervuilende auto’s

Natuurlijk is het goed, om na te denken hoe dingen anders kunnen. Zelf denk ik ook regelmatig na over dingen die anders zouden kunnen. Ook naar aanleiding van het nieuws over de vervuilende auto’s, dat gisteren bekend werd. Ja, zelfs hierover heeft deze huisvader een mening…

De hoogste bestuursrechter in Duitsland gaf gisteren akkoord voor een verbod op oude dieselauto’s. Als gevolg hiervan mogen deze geweerd worden uit Duitse steden. Dat is Duitsland en dat gaat om diesels.

Zelf ben ik de gelukkige eigenaar van een Volvo 850 uit 1996. De auto viert dit jaar zijn 22ste verjaardag. De auto kocht ik vorig jaar oktober, nadat ik mijn Volvo V40 Classic hiervoor had ingeruild. Eigenlijk was ik wel tevreden over de deal. Ik hoefde alleen de kosten voor rijklaar maken te voldoen. De V40 Classic had de nodige problemen (kapotte airco (maar die gebruikten we toch nooit) en een nokkenasversneller die vervangen moest worden. We gingen er op voor uit in ruimte. We zijn fanatieke kampeerders en deze auto bood daarvoor meer mogelijkheden.

Natuurlijk, er moet nog steeds wat werk gedaan worden. Het interieur wil ik dit jaar gaan vervangen en aan de zijkant moet ik wat restauratiewerk doen. Dit liet ik afhangen van de eerste APK keuring, die in januari volgde. Nu dit achter de rug is, volgt het wachten op een goede deal voor wat betreft het interieur en mooier weer (ik wil dit binnen een dag gedaan hebben en heb geen garage).

Ik kan nog uren en uren doorgaan over hoe geweldig deze auto rijdt. Dat is voor dit blog van minder belang. Waar het om gaat: ik koos voor een “rechter” model, omdat ik dit mooi vind. Ook koos ik ervoor een oude auto te gaan rijden, met het oog op het recyclen. Natuurlijk, de auto is niet het meest zuinige model dat er bestaat. Het is een benzinemotor en omdat deze 22 jaar oud is, valt daar wat op aan te merken.

De keuze voor deze auto was voor mij een logische. Als het gaat om het milieu is dit misschien niet de meest logische keuze. Maar ik ben van meningdat ik mijn steen bij draag. Zo eet ik geen vlees en vis, neem ik groene energie af (geen certificaat, maar echte groene energie), scheid ik mijn afval, recycle ik (ik geloof heilig in ruilhandel en de kringloopwinkel) en maak ik waar ik kan gebruik van de mogelijkheden die geboden worden op het gebied van duurzaamheid.

Maar als het om de auto gaat, dan dus niet. Maar laten we nu eens heel eerlijk zijn. Hoewel ik naast huisvader ook zelfstandige ben (klik hier voor meer informatie daarover), rijd ik geen lease-auto. Mijn vrouw werkt, maar rijd ook geen lease-auto. Laat dit nu bepalend zijn als het gaat om de aanschaf van een auto.
Wanneer ik gebruik maak van de Volvo Car Configurator en kies voor een vergelijkbaar – nieuw- model, dan kom ik uit op de V90 Kinetic. De basisprijs voor deze auto: 49,495. Dat is een hoog bedrag. Voorstanders zeggen meteen: meer dan waard. Dat ongetwijfeld het geval. Alleen maakt dit nog steeds niet, dat ik bijna vijftigduizend euro op de plank heb liggen. Ga ik kijken naar een ouder model, dan kom ik nog steeds op een hoog bedrag uit. Zo keek ik even op de website van Autoscout24 en zag ik dat er een model aangeboden wordt voor net onder de tienduizend euro. Dit is een model uit 2013. Een dieselmotor overigens. Hiervoor maak ik jaarlijks te weinig kilometer, dus deze optie is niet reeel. Ook een prijs van net onder de tienduizend euro is te hoog. Je zou de vraag kunnen stellen waarom je dan niet kiest voor een goedkoper merk. Maar is dit wat ik wil? Ik verwacht van mijn Volvo een bepaalde kwaliteit, betrouwbaarheid en degelijkheid. Natuurlijk zijn er meer hondjes die Fikkie heten, maar dat maakt niet dat ik die hondjes leuk of lief vind.

Zet ik mijn gevoel opzij en kies ik voor een ander merk, dan nog is de prijs van een nieuwe auto of een meer recent model nog steeds erg hoog. Bovendien ben ik van mening dat iets wat je mooi vindt ook een belangrijke rol speelt. Wanneer we dat idee zouden laten schieten, dan zouden we allemaal hetzelfde model auto rijden. Iets wat men bijvoorbeeld deed in de voormalige DDR. Iedereen een Trabant. Maar dat willen we niet en dat is logisch. We willen ook niet allemaal in hetzelfde type huis wonen, we willen niet allemaal hetzelfde type fiets rijden.

Maar goed, terug naar de auto van mij. Nu hoef ik mij nog geen zorgen te maken. Ik rijd geen diesel, maar ik lees ook in het artikel dat op de website van de NOS verscheen, dat er in de toekomst mogelijk ook een verbod aan zit te komen voor benzine auto’s van voor 1999.

En dan? Is dan alles opgelost? Nee! Los van het feit dat het lastig zal worden een type auto te rijden zoals dat ik nu rijd, is er nog iets anders waarmee we rekening moeten houden. Not in my backyard … of: niet in mijn achtertuin. Dit houdt in dat de auto’s dus geweerd worden uit de steden. En dan? Is dan alles ineens opgelost? Nee. De auto’s verdwijnen misschien uit de (binnen)steden, maar dat zorgt er niet voor dat ze ook weg zijn. Misschien verdwijnen de auto’s zelfs helemaal uit de landen waarin de steden liggen, die dergelijke maatregelen ingesteld hebben. Ze gaan niet weg. De auto’s verdwijnen dan van de radar. Dit houdt in dat ze geexporteerd worden naar Oost-Europa, Azië of Afrika. Tenzij ze massaal gesloopt worden, maar daar geloof ik niet in. Daarnaast, lost dit voor mij het probleem op dat ik een schonere auto niet kan kopen? Was het maar zo’n feest.

Wat logischer zou zijn: het aanpassen van de prijs, niet alleen voor zij die het geluk hebben om een lease-auto te kunnen rijden. Ook voor de “normale” gezinnen. En zij die meer rijden ook meer te laten betalen. Dus: rijd je meer kilometers, dan betaal je meer.

Maar laten we eerlijk zijn, wordt het niet eens tijd om goed na te denken over de meest grote vervuilers? De fabrieken, de kolencentrales…

Voorlopig hoef ik nog niets te vrezen als het gaat om mijn 850. Dus ik rijd nog even rustig door. Toch kijk ik met interesse naar de ontwikkelingen als het gaat om de milieuzones in (grote) steden.

Volvo 850
De Volvo 850 uit 1996.
De Volvo 850 uit 1996.

Volgen

Harm Jagerman

Trotse eigenaar van een website over zijn leven als fotograferende en schrijvende huisvader. Vader van twee kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: