Voorwaarden voor het schrijven van een recensie

Er zijn genoeg websites waarop je recensies na kunt lezen. In sommige gevallen gaat het om recensies met alleen maar zeer positieve reacties. Voor iedere ondernemer of organisatie is dat natuurlijk heerlijk. Louter goede berichten, dat is iets dat men maar wat graag wil.

Aangezien ik ook ondernemer ben (zelfstandige; fotograaf, schrijver, websiteontwikkelaar) vind ik het enorm leuk om te vernemen dat mijn klanten blij met me zijn. Nog beter vind ik het, wanneer mijn klanten kritisch en eerlijk genoeg zijn om me te vertellen waar punten van verbetering te vinden zijn.

Nog beter; je kunt anderen vragen over je te schrijven. Op een positieve manier en zodat er alleen maar geweldige berichten over je producten of diensten verschijnen.

Is dat wel zo?

Een recensie die gebaseerd is op alleen maar een positieve insteek hoeft geen probleem te zijn. Er zijn nu eenmaal producten of diensten die echt geweldig zijn. Het is een ander verhaal, wanneer de recensies die geschreven zijn alleen maar bestaan uit positieve berichten. Uiteindelijk zien de lezers het bredere plaatje en prikken ze er doorheen. Dat is geen goede reclame voor je bedrijf of organisatie.

Liever zou je willen dat het een mix is van positieve en minder positieve berichten. Zelfs wanneer het soms moeilijk is om dergelijke berichten te lezen. Geschreven vanuit het idee dat het eerlijk moet zijn, kan het soms ‘pijn’ doen. Eerlijkheid en openheid kan soms confronterend zijn.

Wanneer het artikel niet even positief is, kan dit voor jezelf ook nog eens een goede reden kritisch te kijken naar wat je doet. Kan het beter? Zou het beter moeten? Ook kan het een reden zijn om te kijken naar wie wat over je schrijft.

De voorwaarden voor recensies zijn eigenlijk vrij simpel:

  1. De recensie is op een eerlijke en vriendelijke manier opgesteld, met hier en daar (mogelijk) een scherp randje.
  2. De toegestuurde producten kunnen retour gestuurd worden, indien mogelijk/noodzakelijk, op kosten van het bedrijf of de organisatie waarvoor ik de recensie schrijf.
  3. De recensie is van De Goede Huisvader. De letterlijke tekst kan dus niet overgenomen worden op andere websites. Delen ervan (quotes) mogen dat wel, mits hiervoor toestemming is verleend door mij.
  4. Per artikel vraag ik een vergoeding van € 35,- (ongeacht het product of de dienst), exclusief overige te maken kosten (abonnementskosten, reiskosten, verblijfkosten etc.).
  5. De vergoeding voor de overige kosten zoals benoemd bij punt vier zijn voor rekening van het bedrijf of de organisatie waarvoor ik de recensie schrijf
  6. De punten 4 en 5 komen te vervallen als ik op eigen initiatief besluit een recensie te schrijven (dit komt ook voor).
  7. Een recensie wordt niet herschreven, omdat dit niet voldoende positief is. Eerlijkheid en openheid zijn hierin leidend.
  8. Eventuele nadelige publiciteit en schade naar aanleiding van dit artikel zijn niet te verhalen op de schrijver van de recensie (De Goede Huisvader, Harm Jagerman).  

Wat kost het schrijven van een recensie?

Hiervoor rekening ik de volgende kosten:

  1. Een bedrag voor het schrijven van de recensie zelf, inclusief onderzoek: € 35,- voor een maximum van 1.000 woorden. Is het artikel langer dan 1.000 woorden, dan wordt er een bedrag van € 10,- per 500 woorden in rekening gebracht.
  2. Een bedrag voor onderzoekskosten, abonnementskosten, reiskosten en andere kosten die het schrijven van een recensie mogelijk moeten maken. Hieronder vallen ook eventuele aankoopkosten.

Deze kosten worden vanzelfsprekend niet in rekening gebracht wanneer het artikel op eigen initiatief geschreven wordt.

Er zijn genoeg websites te vinden waarop je recensies kunt lezen. Of ze allemaal even betrouwbaar zijn, dat is maar de vraag. Is eerlijkheid niet leidend als het gaat om het schrijven van recensies? Voor mij in ieder geval wel. Dat kan soms leiden tot een wat minder positieve recensie.

Een minder positieve recensie is geen aanklacht tegen een bedrijf of organisatie. Het is een aansporing het beter te doen. Een eerlijke mening helpt daarbij beter dan alleen maar lovende woorden. Wanneer alles zo goed gaat, dan is er toch geen reden meer voor aanpassing(en)?

Een positieve recensie kan een opsteker zijn. Het kan een bevestiging zijn dat men goed bezig is. Het kan ook een reden voor anderen zijn om naar het product of de dienst te kijken. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat mijn recensie niet overeenkomt met de beleving. Dat kan omgekeerd natuurlijk ook, als het gaat om een minder positieve recensie.

Ben je door dit alles van mening dat mijn recensies allemaal nergens op slaan? Dan verwijs ik je graag naar een andere website, waarop je door anderen geschreven recensies na kunt lezen. Denk je juist het omgekeerde, dan dank ik je en nodig ik je van harte uit de artikelen in deze categorie te lezen.

Je product of dienst

Wil je een onafhankelijk en eerlijk artikel laten schrijven over je product of dienst? Door een kritische (t)huisvader? Zonder dat het allemaal wel erg veel lijkt op reclame. Dan kies je De Goede Huisvader. Er zijn wel een aantal voorwaarden verbonden aan het schrijven van een recensie. Deze voorwaarden zijn te vinden op deze pagina.

Reageer

Lees de artikelen niet alleen, maar reageer er vooral op. Wat is je mening over dat wat ik getest of onderzocht heb? Misschien komt het helemaal niet overeen met mijn recensie. Of juist wel. Daar ben ik benieuwd naar!

Formulier

Het onderstaande formulier gebruik je voor het aanvragen van een recensie.

Aanvraagformulier recensies
Wat wil je laten recenseren? *
Ik ben ervan op de hoogte dat deze recensie kosten met zich meebrengt en aanvaard deze. *
Meer over de kosten zijn te vinden op deze pagina (met de voorwaarden).
Ik begrijp dat de recensie niet alleen maar kan bestaan uit positieve woorden. Aandachtspunten en punten van kritiek zijn voor mij geen belemmering en leiden niet tot verdere (juridische) stappen. *
Ik verklaar dat ik de bovenstaande gegevens naar waarheid ingevuld heb *