Waarom een oude(re) Volvo een echte gezinsauto is

Waarom een oude(re) Volvo een echte gezinsauto is

Over Volvo

Sinds enige tijd ben ik de gelukkige eigenaar van een Volvo V70 Classic uit 1998. Ik leg je graag uit waarom een oude(re) Volvo een echte gezinsauto is. 

De Volvo V70 Classic uit 1998
De Volvo V70 Classic uit 1998

Inhoudsopgave

Wanneer je een auto wilt aanschaffen merk je niet alleen dat er zoveel keuze is. Je komt er al snel achter dat prijzen nogal verschillen. 

Heb je een keuze gemaakt, dan kan de prijs een struikelblok vormen. Vooral de nieuwe auto’s hebben een prijskaartje. Eentje die je niet ziet zitten. Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een wat ouder model te gaan rijden. Ouder hoeft niet te betekenen dat de auto niet goed meer is. 

Kwaliteit en veiligheid

Kwaliteit en veiligheid. Dat zijn waarschijnlijk belangrijke punten waar je naar kijkt, tijdens je zoektocht naar een gezinsauto. Volvo staat al jaren bekend als kwalitatieve en veilige auto’s. Je zou zelfs kunnen zeggen: degelijk. 

Een gezinsauto is niet hetzelfde als de auto’s die ik reed toen er nog geen kinderen geboren waren. Het was vooral de ruimte die me deed besluiten (destijds) om te kijken naar het merk Volvo. 

Het klopt dat je in een Volvo stationwagen erg veel ruimte tot je beschikking hebt. Hoe ouder het model, hoe ‘rechter’ het uiterlijk en laat dat juist nu een belangrijk voordeel zijn. De oudere modellen zijn nog erg recht. Handig, voor wanneer je met vakantie gaat. 

In de tijd dat auto’s van een willekeurig ander merk bepaalde functies niet standaard aan boord hadden, was dat bij Volvo wel het geval. Denk aan ‘simpele’ dingen. Destijds waren ze niet ‘simpel.’ Dat waren bijvoorbeeld cruise control, elektrische ramen (voor en achter). Nogmaals, dat zijn nu allemaal functies die nu als standaard worden beschouwd. 

Maar er is meer te melden. Vandaag de dag beschikken de meeste auto’s over allerlei handige functies. Functies die gebaseerd zijn op elektronica. Elektronica waarbij zich storingen voor kunnen doen. Dingen die je misschien zelf niet kunt oplossen. Maar dit is misschien weer een stapje te ver. Je wilt niet zelf sleutelen aan een auto. Hoe zit dat dan met zoiets simpels als het vervangen van een lampje? Daar wil je toch geen bezoek aan een garage voor af hoeven te leggen?

Neem als voorbeeld de Peugeot 308 SW die mijn wederhelft rijdt. Nog wel, want ze stapt binnenkort over op een andere leaseauto. Wil ze een koplamp vervangen, dan kan ze het beste naar de garage rijden. Los van wat er in het leasecontract staat. Het vervangen van een koplamp van mijn V70 is vele malen sneller en simpeler. Dat geldt wel voor meer zaken. 

Rijcomfort speelt ook een belangrijke rol. Daar blinkt Volvo nog steeds in uit. Alleen de nieuwste modellen zijn in prijs misschien een brug te ver. Overigens, ook hierin is elektronica terug te vinden. Bovendien, de modellen hebben door de meer afgeronde vormen iets minder ruimte. 

Een oude Volvo, is dat wel verstandig? Omdat het een oude auto is. Dat is een goede vraag. Het aanbod oude Volvo’s is enorm. Je koopt ze al vanaf € 200,- Of dat een verstandige keuze is… 

Zelf heb ik ook auto’s gekozen die in prijs aanzienlijk goedkoper waren dan soortgelijke auto’s. De kosten die je dan had, maakten de auto’s uiteindelijk duurder dan een model met een hoger prijskaartje. 

Neem een bedrag van in ieder geval meer dan € 3.000 als uitgangspunt. Kijk goed naar de kilometerstand. Meer dan 600.000 kilometer op de teller? Het kan. Je kunt ze ook vinden met minder op de teller. 

Controleer wat er aan de auto is gedaan. Veel eigenaars van deze auto’s zijn maar wat trots op wat er allemaal aan onderhoud is gedaan. Zou je mijn V70 kopen, dan krijg je netjes de bonnetjes erbij van het onderhoud. Die zijn overigens minder in aantal dan voor mijn 850. Zo kon ik zelf niet wijs worden uit hoe de minuscule lampjes bij de versnellingspook vervangen moesten worden. 

Er zijn heel veel aanbieders van oude(re) Volvo-modellen. Niet iedere aanbieder is gespecialiseerd in dit merk auto’s. Dat hoeft geen probleem te zijn. Al is het wel fijn om met de aanbieder “Volvo te praten.” Dus met iemand te praten die er echt verstand van heeft. 

Voordat je in gesprek gaat, doe je eerst huiswerk. Waar mogelijk zoek je naar recensies van de betreffende aanbieder. Dit is alleen mogelijk wanneer het een zakelijke aanbieder betreft. Voor particulieren is dat wat lastig. 

Dan zoek je informatie over de auto via RDW.nl. Je controleert het kenteken, de tellerstand (tegenwoordig gratis op te vragen via de website van de RDW), wat een verzekering kost voor dit type auto en of er bekende problemen gemeld zijn voor deze auto. 

Vergeet niet, er zijn meer modellen dan de auto die jij bekijkt. Het is geen kwestie van “weg is echt weg.” Er worden meer oude modellen aangeboden, vergeet dat echt niet. 

Onderhandelen loont. Zeker wanneer het om auto’s gaat. De aanbieder wil winst maken en het liefste zoveel mogelijk. Begrijpelijk. Het geeft je ruimte. Ruimte om in ieder geval wat aan de prijs te doen. Dankzij scherp onderhandelen lukte het om € 600,- van de prijs af te krijgen. 

Volvo V70 Classic

De achterkant van de V70 Classic.
V70 Classic

De eerste generatie van de Volvo V70 zag in 1996 het levenslicht als opvolger van de Volvo 850. Het succes van het voorgaande model deed Volvo besluiten om de V70 te baseren op de voorganger. Samen met een estate (stationwagen) werd ook een sedan uitgebracht met als naam S70. Voor de 800-serie gold dat de 850 de sedan was en de 855 de stationwagenvariant was. Alleen noemt men de modellen eigenlijk altijd 850. Dit omdat er op de achterkant van de modellen gewoon 850 vermeld staat. 

Anders dan dat dit bij de Volvo 850 het geval was, werden nu de sierlijsten in dezelfde kleur mee gespoten. Nieuw was de verchroomde uitlaten en de witte knipperlichtglazen aan de achterkant. Ook had men aandacht besteed aan een nieuw soort spoilers. Dit waren toch wel de meest in het oog springende wijzgingen aan de buitenkant. Het dashboard was iets ronder en de kilometerteller en toerenteller kregen een iets duidelijker uiterlijk. In totaal werden maar liefst 1.800 wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de 800-reeks. 

Om het helemaal makkelijk te maken: je had de keuze uit veertien (!) motorvarianten, die ten opzichte van de voorgaande versies nauwelijks veranderingen hadden ondergaan. 

De eerste generatie (uitgebracht tussen 1996 en 2000) bleek een succesvolle zet te zijn geweest van Volvo. Van dit type auto’s rijden er nog altijd erg veel rond. Ze zijn geliefd vanwege de ruimte die de auto biedt. In sommige gevallen beschik je over extra zitruimte. Wanneer je een speciaal type stoel in de achterbak tot je beschikking hebt kunnen (inclusief de bestuurder) zeven personen vervoerd worden in de auto. 

Er zouden nog twee andere generaties volgen: 2000-2008 en 2007-2026. De auto is inmiddels opgevolgd door de Volvo V90. 

Meer over de Volvo V70

Mijn Volvo V70 Classic

Mijn V70 Classic
Mijn V70 Classic uit 1998. Een van oorsprong Noord-Amerikaanse versie.

Sinds enige maanden ben ik eigenaar van een Volvo V70 Classic. Deze auto liep in 1998 van de lopende band. Niet in Zweden of België, maar in Halifax. Het gaat dus om een Noord-Amerikaanse versie van dit model.

Dat het om een Noord-Amerikaanse versie gaat kun je aan de volgende zaken zien:

  • Luxere stoelen
  • Een dakraam
  • Een teller waarop de buitenste betrekking heeft op het aantal miles en de binnenste ring op de kilometers. Dat is overigens in het begin even wennen.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, beschik je met dit model uit 1998 over een aantal zaken die eind jaren negentig nog niet standaard aanwezig waren. Vooral Europese auto’s liepen soms nog wat achter als het om bepaalde functionaliteiten ging. Denk dan aan:

  • Cruise control
  • Climate control (met twee verschillende temperatuurregelaars; een voor iedere kant)
  • Stoelvervarming
  • Elektrische ramen voor- en achter (andere modellen uit die tijd beschikten alleen over elektrische ramen aan de voorzijde)

De auto werd voor het eerst voorzien van een Nederlands kenteken in 2006. In de jaren daarvoor reed de auto dus rond in Noord-Amerika.

Erg licht is de auto niet. Dat heeft alles te maken met het feit dat het gaat om een auto met een automatische versnellingsbak. Een zelfde soort auto met een handmatige versnellingsbak zal iets lichter zijn. Overigens komt het niet echt vaak voor dat je een Amerikaanse auto tegen zal komen zonder een automatische versnellingsbak.

Het totale gewicht van de auto is 1.780 kilo. Dit zorgt ervoor dat de auto bijna 2.000 kilo zou mogen trekken. Wat je daadwerkelijk als aanhanger mag vervoeren is afhankelijk van je rijbewijs overigens. Heb je alleen rijbewijs B, dan mag je op basis van de gegevens van de overheid het volgende trekken:

Een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. 

Bron: Rijksoverheid

Rijplezier

Mijn dochter had in ieder geval plezier...
Rijplezier…. In ieder geval had mijn dochter plezier tijdens het plakken van de NL-sticker op de Volvo 850!

Het rijden in deze Volvo V70 Classic is goed voor veel rijplezier. Het is een auto die een soort wolf in schaapskleren is. Je zou het niet verwachten, maar de snelheid die je in gedachten hebt is binnen zeer korte tijd bereikt. Maar er is natuurlijk meer dan alleen snelheid. Snelheid is alleen leuk, wanneer je ook snel mag rijden.

Belangrijker voor wat betreft rijplezier vind ik de veiligheid en de startmomenten tijdens de winter. Nu heb ik nog geen strenge winter meegemaakt met deze auto. Mijn ervaringen op dit gebied met de voorgangers van deze auto (2x Volvo V40 Classic en 2x Volvo 850) doen mij vermoeden dat ook tijdens de wintermaanden het starten geen probleem hoeft te zijn.

Rijplezier is ook dat je geen zorgen hoeft te hebben over wat je vervoerd. De hond kan prima in de achterbak, eventueel samen met een kind (dankzij het speciale zitje én de gordels). Een hondennet zorgt voor net iets meer veiligheid. Toch ben ik nog steeds op zoek naar een bijbehorend ijzeren hondenrek.

Handig!
Kijk toch eens! Een hondennet en een tweetal extra stoeltjes (met bijbehorende gordels).

Nu denk je misschien dat inparkeren lastig is. De auto beschikt, in tegenstelling tot de nieuwere versies van de V70, niet over parkeerhulpmiddelen. Geen achteruitrijcamera, geen elektronische sensoren. Dankzij de grote ramen aan de achterkant is het geen enkel probleem om te zien hoeveel ruimte je hebt. Als het om achteruit rijden gaat heb ik soms eigenlijk helemaal geen zijspiegels nodig. Ik navigeer gewoon naar achteren door te kijken door de achterramen.

Negatieve punten

Is er dan niets negatiefs aan deze auto? Zeker wel! Om te beginnen: de kleur. Ik weet het, dat doet niets af aan de rijprestaties van deze auto. Eigenlijk was ik afgekomen op een fraai rood model. Alleen moest er aan dit model nog wel het een en ander gedaan worden. Zoals dochterlief het omschreef: “Deze auto ruikt raar.”

Een ander nadeel is wat onderhoud dat gepleegd is aan de auto en niet altijd even zorgvuldig is uitgevoerd. Dat heeft betrekking op het dashboard. De kenners weten waar het om gaat. Hoe vaker je een dashboard los schroeft, hoe meer speling er ontstaat. Nu heb ik dat zelf prima opgelost. Het duurde alleen even voordat je dat opgelost hebt.

Omdat de auto een luxer model is, bestaat de bekleding uit een cremekleur. Niet mijn favoriete kleur. In de zomer is het overigens wel fijn. Dankzij deze kleur zie je een kleine weerspiegeling van het dashboard in de voorruit. Iets waar je even aan moet wennen.

Niet iedere auto is perfect. Dus deze ook niet. Omdat het een auto is van 22 jaar oud, hoor je misschien af en toe een geluid dat je niet kunt plaatsen. Misschien dat nieuwere auto’s op sommige punten ‘stiller’ zijn. Dat zal best. Net zo goed als dat nieuwere auto’s iets zuiniger zijn in brandstofverbruik. Het klopt dat dit beter is voor het milieu. Laten we eens eerlijk zijn, een auto van dit type – maar dan een meer recent model – heeft nu eenmaal een prijskaartje. Het is niet zonder reden dat je in iedere reclame van welk automerk dan ook hoort hoe hoog (of laag) de leaseprijs is. Voor een gemiddeld gezin is een nieuwe auto echt niet te betalen.

Voor het klimaat is dit nu niet echt de meest vriendelijke auto. Dat is iets waar ik vaak over nadenk. Maar ook dan kom je weer op een prijskaartje uit. Een nieuwe, klimaatvriendelijke auto, heeft dat prijskaartje. Bovendien, een auto met een dergelijk trekgewicht, een dergelijke hoeveelheid ruimte en eentje die ook nog eens een cultauto is, waar is die te vinden?

Het klopt: de oudere Volvo-modellen zijn nu eenmaal cultauto’s. Nee, ze vallen niet in dezelfde categorie (of categorieën) als bijvoorbeeld de Citroën DS, de Fiat 500 (het originele model) of de Renault 4L. Dit zijn overigens ook auto’s met een flink prijskaartje. Logisch, want het zijn nu eenmaal cultauto’s. Het verschil met deze auto’s en mijn auto: ze zijn allemaal van veel langer geleden. Dit zijn de oldtimers. Mijn auto is een youngtimer. Helaas, zonder de fijne bijkomstigheden van een oldtimer.

De V70 Classic mag zich zonder moeite scharen in een lijstje met iconische auto’s die vergelijkbaar zijn. Denk dan aan de Mercedes-Benz E430 Avantgarde Combi (S210) uit 1998, de BMW 540iA Touring (E39) uit 2001 of een de Audi A4 Avant 3.0 V6 Quattro uit 2001. Natuurlijk, andere auto’s zijn misschien sneller of flitsender. Het zijn alleen geen Volvo’s. Daarmee is volgens mij alles gezegd.

Natuurlijk, dan kom je als laatste uit op een stukje gevoel. Draait het bij een auto om gevoel? Was dit niet zo, dan konden we toch allemaal rijden in een zelfde type auto? Net zoals dit destijds het geval was in Oost-Duitsland. Daar reden de meeste mensen toch echt rond in een Trabant. Dat willen we niet, want we zijn op zoek naar de auto die het beste bij ons past. In mijn geval is dat een vierkante Volvo stationwagen. Wat dat voor jou is, hangt af van waar je een goed gevoel bij hebt gekregen. In dit artikel heb ik je in ieder geval laten zien waarom ik van mening ben dat een oude(re) Volvo een echt gezinsauto is.

Het nadeel is alleen: ik heb de focus vooral gelegd op de Volvo V70 Classic. Er zijn meer oude(re) Volvo-modellen.

De V40 Classic

Volvo V40 Classic
Aha, de Volvo V40. Dat mag duidelijk zijn, toch?

Wil je een wat minder grote auto rijden, maar wel genoeg comfor hebben, dan is de V40 Classic een prima model. Dit model is nog steeds erg geliefd en je ziet ze nog vaak rondrijden. De auto is gebaseerd op de 400-serie. De eerste modellen kwamen uit in 1995. Tot aan 2004 is de auto in productie geweest.

Zelf heb twee keer in dit model gereden. Hierbij liep ik ook tegen de beperkingen aan. De nokkenasverstellers zijn vaak een probleem. Bij de laatste V40 die ik reed was de airbag aan de zijkant (bestuurderskant), die defect raakte. Dit kwam omdat ik een verkeersdrempel net iets te enthousiast nam. Ervan uitgaande dat jou dit niet zal overkomen, heb je aan de V40 een prima auto.

De 900-serie

Volvo 960
Volvo 960. Bron: Wikipedia.

Ben je van mening dat je best iets verder terug mag gaan in de tijd, dan bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor de 900-serie. Deze serie volgde in 1990 de 700-serie op. Wanneer je van recht en hoekig houdt, dan is dit de serie die je in de gaten moet houden.

De serie is in productie geweest tot aan 1998. Dus nadat de Volvo 850 was geïntroduceerd.

Anders dan de 800-serie en de V70-modellen ontbreken in de 900-serie de bijzondere achterlichten.

Aandachtspunt bij dit soort auto’s: ze kunnen ouder zijn en daarmee dus een hogere kilometerstand hebben.

De 800-serie

De Volvo 850
De Volvo 850, uit de 800-reeks.

Inmiddels ben ik dankzij twee verschillende Volvo 850-modellen een ervaringsdeskundige op dit gebied. Twee keer heb ik het geweldige genot mogen ervaren van dit soort auto’s.

De eerste modellen dateren van 1991. Zo oud waren mijn 850’s niet. De oudste vierde op 3 maart een jubileum: 25 jaar.

Het jubileum
De 25-jarige Volvo 850
Mijn soort humor
Mijn soort humor over de Volvo 850.

De 700-serie

Volvo 740
Een Volvo 740. Bron: Wikipedia.

Dan gaan we nu echt verder terug in de tijd. Om precies te zijn: 1982. Het laatste 700-model rolde in 1992 van de band.

Hoewel de 700-serie bedoeld was als opvolger van de beroemde Volvo 200-serie, lukte het aanvankelijk maar niet om het succes van de Volvo 240 te overstijgen. De modellen werden dus gewoon naast elkaar geproduceerd op een gegeven moment.

Als het om deze serie gaat moet je wel bedenken dat eerdere opties die ik benoemde niet aanwezig zijn. Dat geldt helemaal voor de volgende kanshebber die ik moet behandelen.

De 200-serie

Volvo 240
1990 Volvo 240. Bron: Wikipedia.

Wanneer ik heel eerlijk ben, dan is dit dé auto. Dit is het toppunt van hoekigheid en ruimte. Dit is de 200-serie en met als hoogtepunt de Volvo de 245 estate. Als het om het uiterlijk gaat, dan is deze bijna niet te onderscheiden van de 100-serie.

Volvo 245
Volvo 245. Bron: Wikipedia

De 200-serie kwam voor het eerst op de markt in 1974. Uiteindelijk stopte men met het maken van dit type auto’s in 1993. De auto’s van dit type die nog aangeboden worden zijn vooral de auto’s die gemaakt werden tussen 1990 en 1993.

Natuurlijk moet ik nog even vermelden dat de laatste jaren vooral bezuinigd werd op de uitrusting van de auto’s. Wil je voor dit type auto gaan, dan kun je beter kiezen voor een GLE-model dan een Polar-model.

Wist je trouwens dat de 240-modellen in Nederland geproduceerd werden tot aan 1992?

De 100-serie en de Amazon

Volvo 145
De Volvo 145 (1969). Bron: Wikipedia.
Volvo Amazon
Volvo Amazon. Bron: Wikipedia

Inmiddels komen we aan bij een bepaald type auto waarvan ik als het om de ruimte gaat nog van mening ben dat dit een gezinsauto is. Als het om autotechniek en onderhoud gaat ben ik van mening dat je erg sterk in je schoenen moet staan, wanneer je een dergelijke auto wilt kopen. Zonder daarmee de fans van deze auto’s tegen de schenen te schoppen.

Wat ik ermee bedoel: hoe ouder de auto, hoe groter de kans is dat er zaken aan gedaan moeten worden. Soms hoeft dat niet en dan merk je dit aan de prijs. De prijs van een puntgave Volvo 145 kan vele malen hoger zijn dan die van een V70 Classic. Maar goed, dan heb je wel een Volvo 145 die ergens is geproduceerd tussen 1966 en 1974.

Inderdaad, midden jaren zestig. Als opvolger voor alweer een iconische auto: de Volvo Amazon. Over deze auto kun je boeken vol schrijven en dat is ook gedaan. Logisch, want het was me een auto!

De auto werd tussen 1956 en 1970 geproduceerd. Zoek je een grote en heel oude auto, dan is de P220 er voor jou.

Maar we hadden het over betaalbare auto’s…

De Volvo Amazon is geen betaalbare auto. Natuurlijk, soms staat er nog wel eens een schuurvondst op de bekende verkoopsites. Maar daarmee bedoel ik dus niet de puntgave modellen die slechts enkele kilometers gelopen hebben. Nee, dit zijn de auto’s die heel erg veel liefde nodig hebben. Wil je dit niet en moet het model puntgaaf (lees: gerestaureerd zijn), dan mag je beginnen met sparen. Maar voor bedragen vanaf € 15.000,- heb je wel een geweldige oldtimer.

Nog ouder?

Omdat de historie van het van oorsprong Zweedse automerk Volvo teruggaat tot de jaren twintig van de vorige eeuw, kan ik nog veel meer modellen benoemen. Maar dan dwaal ik af. Het ging om een betaalbare gezinsauto. Eentje van het merk Volvo. Niet om unieke en klassieke auto’s.

Wat doe jij?

De beslissing is natuurlijk helemaal aan jou. Jij kunt zelf bepalen hoe ver je wilt gaan. Kies je voor degelijkheid, veiligheid en zonder een al te hoog prijskaartje? En met luxe? Dan kies je voor auto’s zoals de modellen ná 900-serie. Je zou net zoals ik dit deed kunnen kiezen voor een V70 Classic uit 1998.

Of ik die van mij zou willen verkopen aan jou? Interessante vraag. Verras me eens, wie weet zeg ik wel “Ja” tegen een aantrekkelijk bod…. Of niet.

De voorzijde
De voorzijde van de V70 Classic
De achterzijde
De achterzijde van de V70 Classic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.