Waarom waren jullie zo geïnteresseerd in de Beyond Burger?

Waarom waren jullie zo geïnteresseerd in de Beyond Burger?

Gedachten

2019 was zonder twijfel het jaar voor de Beyond Burger. Deze veganistische burger is nogal populair. Althans, wanneer ik de statistieken van mijn website mag geloven. In 2019 is het artikel over deze veganistische burger het beste gelezen. Reden daarom om in te gaan op de vraag waarom waren jullie zo geïnteresseerd in de Beyond Burger?

Een structuur te vergelijken met die van tartaar, een rokerige smaak en dat allemaal onder de noemer nepvlees. Natuurlijk is de term nepvlees iets waar wij niet-vleeseters niet mee akkoord willen gaan. Maar goed, het moet ook voor mensen die wel vlees (willen) eten aantrekkelijk zijn. Vandaar dan ook de bloederige aanvullingen. Ook dat laatste hoeft voor vegetariërs en veganisten echt niet. Dat is overigens wel het slimme van dit concept: het spreekt een breder publiek aan.

Beyond Meat

De bedenker van de Beyond Burger is Beyond Meat. Het Amerikaanse bedrijf zag het levenslicht in 2009. Ethan Brown was verantwoordelijk voor de oprichting van het bedrijf. Pas nadat er in 2011 grote bedragen geïnvesteerd werden in het bedrijf, ging het allemaal veel sneller. In 2013 volgden nog een aantal investeringen, door bekendheden. Denk dan aan Bill Gates, Leonardo DiCaprio en Biz Stone en Evan Williams (beide oprichters van Twitter).
Beyond Meat begon in datzelfde jaar met het veroveren van de Amerikaanse markt voor veganistische producten. Vijf jaar later volgde een verovering van Canada en het Verenigd Koninkrijk. Een jaar later konden inwoners van België en Nederland kennismaken met de Beyond Burger. Vooralsnog niet met andere producten dan de Beyond Burger. Inderdaad, Beyond Meat is ook verantwoordelijk voor andere producten. Welke dit precies zijn, dat kun je vinden op deze pagina.

Een revolutie?

De Beyond Burger werd in België en Nederland gepresenteerd als een milieuvriendelijk alternatief voor vlees. Onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Michigan (2018) toonde aan dat het produceren van deze vleesvervangers 99 procent minder water vereist. Daarnaast is het productieproces zo ingericht dat er minder CO2 uitgestoten wordt. Ook is er minder land nodig voor de grondstoffen.
Dit alles zou je een revolutie kunnen noemen. Maar er is meer te vermelden over deze Beyond Burger, die het concept revolutionair maakt. Dat zijn de ingrediënten. Anders dan dat dit het geval is met andere vleesvervangers, wordt voor de Beyond Burger geen gebruik gemaakt van de ‘standaardingrediënten.’ Geen soja. De basis van dit product bestaat uit erwteneiwitisolaat, koolzaadolie en aardappelen. Het is een wonder te noemen dat dit leidt tot een product dat de structuur en smaak van vlees weet te benaderen. Dat is ook een revolutie.
Wat misschien ook een revolutie is dat het bedrijf achter de Beyond Burger inmiddels een beursgenoteerde onderneming is. Het bedrijf was in juli 2019 goed voor een beurswaarde van meer dan 11 miljard dollar. Ter informatie: de Nederlandse bank ING had in februari 2019 een waarde van onder de 10 miljard dollar. Natuurlijk zijn er meer bedrijven die een dergelijke waarde toegekend hebben gekregen. Ook zijn de cijfers van Beyond Meat vele malen kleiner dan die van bijvoorbeeld Alphabet INC. (sinds 2015 het moederbedrijf van Google INC), Apple en Microsoft. Opvallend is wel, dan de waarde van Beyond Meat bij de beursgang in mei 2019 gewaardeerd werd op ongeveer 3 miljard dollar.
Kijkend naar deze cijfers kun je de vraag stellen of er sprake is van een hype. Is het product van Beyond Meat dan zo goed ten opzichte van andere producten? Dan kom je uit op een stukje marketing en beleving.
Als het gaat om marketing heeft het wonderen gedaan voor dit bedrijf dat bekende personen geïnvesteerd hebben in dit bedrijf. De buzz die het bedrijf wist te genereren door de introductie van de veganistische producten is enorm groot geweest. Dat verklaart ook de goede cijfers voor mijn blog. Veel mensen waren op zoek naar informatie over de Beyond Burger. Die informatie was en is goed te vinden op mijn website. Misschien komt dit, omdat ik er eerlijk over ben geweest – mijn ervaring met dit product. Inmiddels is er sinds die eerste ervaring wel iets veranderd. Mijn dochter eet sinds enkele maanden geen vlees meer. Dat is een vrijwillige keuze geweest. Stop, voordat de opvoedpolitie begint met schreeuwen, lees het nog een keer goed. Het is een vrijwillige keuze geweest. Een v-r-i-j-w-i-l-l-i-g-e keuze. Geen keuze waar ik ook maar iets mee te maken heb gehad. Dochterlief had het erover met een klasgenootje en sinds die tijd heeft ze besloten geen vlees meer te eten.
Nu ze geen vlees meer eet wordt het tijd dat ze voldoende alternatieven krijgt voor vlees. Ja, opvoedpolitie, ook dat staat op het lijstje. Vleesvervangers bieden hiervoor alternatieven. Niet voldoende, dat weet ik ook heel goed. Ik eet tenslotte al sinds mijn achttiende zelf al geen vlees meer.
Goed, genoeg voer voor de opvoedpolitie.
Mijn dochter eet geen vlees, maar dit houdt niet in dat ze ieder plantaardig product weet te waarderen. Over de Beyond Burger was ze duidelijk: dit smaakte naar wormen. Dan rijst de vraag hoe weet zij waar wormen naar smaken?
Zoonlief eet wel vlees. De Beyond Burger kon hij vanaf het begin al waarderen. Wanneer ik de burger koop, dan weet ik dat ik deze moet delen. Mijn wederhelft is minder enthousiast. Wellicht dat ze deze burger wel kan waarderen wanneer deze gebakken is op de barbecue. Iets waarmee het bedrijf ook adverteert.
Deze informatie deelde ik ook in het artikel over mijn eerste ervaring met dit product. Je leest deze ervaring op deze pagina. Hoe zit het dan ongeveer negen maanden later? Het is voor mij niet duidelijk waarom de andere Beyond Meat producten nog niet in de supermarkten liggen. Daarnaast snap ik niet zo goed, waarom de Beyond Burger via de store locator wel te koop zou moeten zijn bij Jumbo en Albert Heijn, maar ik deze (online) alleen kan vinden bij Albert Heijn.
Dan is er nog zoiets als de prijs. De prijs is nogal aan de forse kant. Voor twee burgers betaal je € 5,99. Nu weet ik dat bepaalde vleesproducten ook in deze prijsklasse vallen. Nee, de kiloknallers vallen daar niet onder. Maar dat is nu juist het probleem. Die kiloknallers. Daar zouden we afscheid van moeten nemen. Dat is alleen weer een hele andere discussie.

Vergelijkbare producten

Wanneer je goed kijkt naar andere burgers, dan zijn er alternatieven. Het dichtst in de buurt van deze burger komt de Garden Gourmet Incredible burger. Nadeel is alleen dat Albert Heijn dit product aanbiedt als vegetarisch. Op de verpakking staat echter vermeld dat er sprake is van een veganistisch product. De ingrediëntenlijst volgens de website maakt melding van mogelijke sporen van ei. Dat is niet het geval voor de Beyond Burger, die op de website aangeboden wordt als een vegetarisch product.
Aandachtspunt is wel dat beide producten niet even veel wegen. Al scheelt dat 1 gram. Voor 227 gram koop je voor € 5,99 twee Beyond Burgers. Voor € 3,69 koop je twee Garden Gourmet Incredible burger. Samen goed voor 226 gram. Dat scheelt nogal.
Maar goed, het gaat om het vergelijken van appels met peren. De ingrediënten van beide producten komen niet helemaal overeen met elkaar. Dat hoeft geen probleem te zijn. Is dat geen probleem, dan kun je ook verder kijken. Dan kun je ook de mc2 NoChicken Burger meenemen. Dit product is gemaakt door de Vegetarische Slager. Dit product koop je via de webshop van de Vegetarische Slager. Het probleem met dit product: je koopt dit product alleen in een XL-verpakking van 2,4 kilo. Helemaal te vergelijken is dit product op basis van de prijs dus niet helemaal.

Waarom waren jullie zo geïnteresseerd in de Beyond Burger?

Dat is natuurlijk The Million Dollar Question. Een vraag die lastig te beantwoorden is. Er wordt in ieder geval genoeg gezocht naar dit product. Mensen willen weten waarom ze dit product moeten kopen, wat erin zit en wat de ervaringen zijn. Maar misschien ook omdat ze te horen gekregen hebben of dit een echte vervanger is voor vlees. In dit geval is jouw vraag misschien: Is dit een vervanger als het gaat om de smaak. Sinds mijn achttiende eet ik geen vlees meer. Geloof me, dat is een best lange tijd. Hoe vlees zou moeten smaken, dat weet ik niet meer. Daarom ging ik te raden bij iemand die dat wel doet. Mijn wederhelft.

Oh lekker… Hij heeft de structuur wat je mag verwachten van een vleesburger. De smaak en geur komen ook overeen met een vleesburger. Ik vind hem alleen wat zout. Dat is een minpunt. Maar dat is vaak het geval met veel vleesvervangers. Vlees kun je zelf ‘op smaak’ brengen. Dat is met vleesvervangers niet altijd het geval.

Daar heeft ze een goed punt, over de smaak. De smaak is iets waar de makers van vervangers van vlees iets aan kunnen doen. Een neutraal product, wat je zelf kunt verrijken. Het hoeft niet altijd ‘kant-en-klaar’ te zijn. Dat is iets waarover de bedenkers van dit soort producten best goed na mogen denken. Dat vind ik als niet-vleeseter ook.
Is dat waar je op zoek naar was, toen je zocht naar meer informatie over de Beyond Burger? Of was je geïnteresseerd in de achtergronden van dit product? Hoe het kan dat een dergelijk product zoveel aandacht heeft weten te genereren bijvoorbeeld. Het is een prestatie. Maar een logisch gevolg van ontwikkelingen in de voedselindustrie. In tijd waarin de aandacht uitgaat naar alternatieven voor voetafdrukken, het verminderen en het bewust bezig zijn met onze wereld. Wat je reden ook mag zijn, de Beyond Burger kan een oplossing zijn. Een oplossing voor iets meer te doen voor het milieu. Iets meer voor onze planeet. Iets meer voor de dieren. Of het is misschien gewoon een lekker alternatief. Dat laatste mogen we ook niet vergeten. Laten we eerlijk zijn: het moet ook gewoon lekker zijn en dat mag!

Lees ook…

Bron afbeelding: Beyond Meat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.